Hardlooptips voor beginners

Misschien ben je het al helemaal zat, de verhalen over hardlopen die hier geregeld langskomen. Maar misschien zou je er juist best mee willen beginnen en vraag je je af hoe ‘hoe pak ik dat aan?’. Tips voor startende hardlopers.

Ik doe dat hardlopen dan al wel een jaar of tien, tips geven aan beginners is toch lastig. Daarom vroeg ik een vriend om raad die een stuk of tien marathons gelopen heeft. Volgens hem zijn de drie belangrijkste dingen: rustig beginnen, met een schema werken en goede schoenen kopen.

Rustig beginnen dus, hou een tempo aan waarin je nog zou kunnen praten. Als dat niet kan, loop je te hard. Adem regelmatig in en uit. Als je aan het eind denkt ‘ik ben nog niet moe’ dan heb je in een goed tempo gelopen ;-) .

Dan een loopschema, die vind je op sites zoals hardloopschema.nl, op myasics.com of op prorun.nl Je kunt er al je gegevens – ervaring, gewicht, welke afstand je wilt lopen – invullen en daar krijg je dan een bijpassend schema bij. Handig, doelen bereiken motiveert! Dat maakt het een stuk makkelijker om te blijven gaan.

Samen met anderen lopen kan het ook makkelijker maken. Zo loop je op vaste tijden en heb je een stok achter de deur. Iedere stad heeft wel hardloopgroepjes, ook voor beginners. Kijk bijvoorbeeld op samenlopen.nl voor een groep bij jou in de buurt, of op de site van run2day. 

Gebruik goede kleding, liefst niet van katoen, dat is zwaar en ademt nauwelijks. Sportwinkels en speciale zaken hebben rekken vol goede hardloopkleding en schoenen. En het handige van hardlopen is: kleding en schoenen is (bijna) alles wat je nodig hebt. Cheap!

Het is normaal dat je na een enthousiast begin ineens minder zin in het lopen krijgt. Het kan helpen om, op het moment dat je eigenlijk zou willen lopen maar geen zin hebt, in ieder geval je hardloopkleding aan te trekken. Dan heb je de grootste drempel zo’n beetje al gehad. (Ik loop hierdoor soms de halve dag in die kleding rond, maar dat terzijde) Ook als het hardlopen ineens voor geen meter meer lijkt te gaan, maakt dat niet uit. Je traint jezelf namelijk wel en je kan niet altijd pieken ;-)

Dan nog wat praktische tips: koop een broek, shirtje of jasje met een zakje om je sleutels in te doen. En laat er nog een extra maken, dan hoef je niet met een hele sleutelbos rond te sjokken. Veel plezier! Voor je het weet loop je 5 km, 16 km, een halve marathon of misschien zelfs wel die magische hele! En geloof me: als je eenmaal een wedstrijd hebt gelopen, hoe klein ook, wil je meer :-)

CC foto: Ernst Moeksis