Instapicture perfect – Wat vindt Sanny Verhoeven?

Voor VIVA dook journaliste Aafke Romeijn in de perfecte wereld van social media. Ze vroeg zich af wat voor invloed die oogverblindende foto’s en grappige statusupdates eigenlijk hebben op de ‘gewone mensch’. Als je volgens Aafke je socialmediafeed mag geloven, leidt iedereen een geweldig leven. Met bovenaan Instagram, ‘de perfectiemachine’.

Tekst: Fiona van Kessel | Foto’s Instagram@sannyzoektgeluk

Maar hoe denken de Nederlandse blogvrouwen hierover? Ik sprak Sanny Verhoeven van Sannyzoektgeluk.nl over haar Instagramfeed.

Ben jij er bewust mee bezig wat je op Instagram zet?

“Natuurlijk denk ik erover na, het is onderdeel van mijn merk en werk. Voor mij gaat Instagram over schoonheid. Ik kijk graag naar een mooie feed bij anderen, maar om alles zo perfect te krijgen, verdwijnt wel alle spontaniteit en daarmee de echtheid. Dat vind ik jammer. De kracht van social media is juist het persoonlijke aspect. Ik vind dat je daarom die spontane groepsfoto met vrienden ook moet kunnen posten. Anders gaan juist die momenten verloren. Wel zie ik een groot verschil tussen de fashion-, food- en sportbloggers en de YouTubers op Instagram. Bij de eerste categorie zie je dat datgene wat ze posten al voorgeproduceerd is. Zo worden het meer online magazines. Bij YouTubers is de feed wat rommeliger, omdat ze gewend zijn aan de slordige stijl van filmen met vloggen. Ik zelf let op de esthetiek, maar wil er ook niet te moeilijk over doen. Daarom zie je bij mij ook wel dat het af en toe een zooitje wordt, en als ik dan op vakantie ben, is het weer allemaal in balans omdat ik dan tijd heb, haha.”

Denk je dat bloggers door veel ‘perfecte’ foto’s te delen een onrealistisch beeld neerzetten?

“Ja, absoluut. Een tijd geleden merkte ik ineens op dat ik me na het zien van mijn Instafeed heel onzeker voelde. Ik moest een nieuwe tas, vaker knappe foto’s maken en sneller groeien met mijn blog. Ik besefte dat ik dit ook vaak heb na het lezen van een glossy (fashion) magazine. Ik vergeleek mezelf te veel met anderen en werd ontevreden. Ik heb toen een hoop mensen ontvolgd die zogenaamd zonder make-up totaal perfect hun bed uit komen en die elke dag een nieuwe designeroutfit lijken te hebben. Ik denk dat het wel slim is om even na te denken over door wat voor types je jouw dagelijkse gevoel laat bepalen, want ook al wil je ze niet zoveel credits geven, ze zijn toch van invloed op jouw dag.”

Wat vind je van de trend tijd om juist ook minder goede momenten via social media te delen?

“Ik vind dat een goede trend, maar wel als het goed wordt aangepakt zoals bij Selah Sue, die op Facebook vertelde over haar depressie. Je onzekerheden delen en zo anderen inspireren vind ik niet zwak, eerder sterk. Maar ik zag laatst een account van een chronisch ziek meisje dat elke dag een foto plaatst van haar super zieke gezicht. Dat is voor mij een beetje te veel. Ik zou dan eerder een foto plaatsen van een geluksmomentje waarop ze even wel sterk genoeg was om naar buiten te gaan.”

In hoeverre probeer jij jouw lezers te inspireren door middel van jouw social-media- kanalen?

“Dat is het hele doel van Sanny zoekt Geluk. Ik wil mensen bewuster maken van hun eigen mind en negatieve denkpatronen. Je kunt er namelijk zelf voor kiezen om je hierdoor mee te laten slepen of niet. Als je kiest om vrij te zijn, merk je dat je je veel beter voelt over jezelf, en dat je dit ook uitstraalt. Daarmee krijg je veel meer gedaan. Op zondag post ik op YouTube altijd een vlog over mijn dagelijks leven, waarin ik dat bewuste leven laat zien. Of juist niet, want ik ben geen heilig boontje (drank, drugs).”

Abonnee worden of een losse editie van VIVA bestellen? Klik hieronder:

»Bestel VIVA online | Klik hier «