Die januari-dip dit jaar voorkomen? Zo doe je dat!

januari-dip voorkomen

Januari duurt misschien even lang als elke andere maand, toch lijkt er geen einde aan te komen. De kerstlampjes liggen inmiddels weer op zolder en buiten is het donker en koud. Ook mentaal zit je misschien even niet zo lekker in je vel. Met deze tips kun je die gevreesde januari-dip proberen te voorkomen.

Wanneer het buiten guur is en de sportscholen momenteel gesloten zijn, is het verleidelijk om op de bank te kruipen met een goede serie. Toch weet je stiekem zelf ook wel: in beweging komen is op dit moment juíst wijsheid. Van een wandeling tot weer beginnen met sporten na een lange tijd, zolang je maar af en toe van je bureaustoel af komt.

Januari-dip voorkomen

Je staat op in het donker en sluit de dag af in de duisternis. Nu helpt het natuurlijk al om overdag even een blokje om te gaan en zo wat zonlicht mee te pakken, maar ook een daglichtwekker kan misschien nét het verschil maken. Zo’n wake-up light laat je rustig ontwaken én je lichaam maakt meer serotonine aan. Hierdoor voel je je uiteindelijk weer gelukkiger, dus het is misschien de investering wel waard.

Uitkijken

Nu we bijna niks mogen, is er maar weinig om naar uit te kijken. Plannen is lastig, hoe graag je ook even weg wilt. Houd het anders klein: een uitje naar het bos, een paar dagen weg in eigen land, maak het thuis gezellig. Zo kom je toch deze maand nog wat door. En hoewel we natuurlijk in een behoorlijke (sociale) isolatie zitten, is het wel belangrijk om contact te houden. Moe van al dat videobellen? Zo blijf je toch sociaal, zonder de hele tijd naar een schermpje te staren.

Me-time

Juist meer behoefte aan rust en me-time? Plan dat dan ook vooral in. Maak van je eigen huis een mini-spa en leg jezelf eens volledig in de watten. Schakel ook je digitale apparaten wat vaker uit. In die tijd dat je normaal op Instagram aan het scrollen bent, kun je nu ook bijvoorbeeld een goed boek lezen of een nieuwe hobby oppakken. 

Weg negativiteit

Het is makkelijk om je onder te dompelen in de januari-dip en alleen maar al het negatieve te zien wat de maand te bieden heeft. Om dat te voorkomen, kun je een pot maken, waarin je elke dag een blaadje met daarop een goede herinnering, een grappige gebeurtenis of wat dan ook stopt. Zeker weten dat jij met een glimlach elke notitie gaat lezen. Voeg wat gezellige lichtjes toe aan de buitenkant van de pot om het af te maken.

Schrijven

Het opschrijven van je gevoelens kan je sowieso helpen.Van hele lappen tekst tot wat korte krabbels: met schrijven kun je alles wat er in je hoofd zit even kwijt op papier. Wees eerlijk over wat je voelt zonder rekening te houden met spelling of grammatica. Soms voel je zelf nog niet wat je nu echt dwarszit, totdat je het neerpent. En onthoud vooral: januari is uiteindelijk ook maar een maand als alle andere. Er komt een eind aan, echt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Bron: Sleepbear, HLN, Psychology Today | Beeld: Pexels
Lisa woont in Limburg, maar is stiekem een echte Brabantse. Ze houdt van gekke trends en haar guilty pleasure is foute, Nederlandstalige muziek. Ze is misschien dan wel 27, maar van binnen meer een echte oma. Voor VIVA schrijft ze over het laatste nieuws op het gebied van entertainment, series, reizen, seks, films en boeken. Volgen? Dat kan via @lisahoogmoet op Instagram!