Jojoën: waarom de een er gevoeliger voor is dan de ander, en hoe je het doorbreekt

Jojoën doorbreekt

Even een paar kilo afvallen door een paar weken, of zelfs maanden, op rantsoen te gaan. Zodra de grammetjes eraf zijn vervagen onze voornemens en hop, binnen een paar weken zit het er weer aan. Want eraan lijkt altijd sneller te gaan dan eraf. Herkenbaar? Dan wil je vast weten waarom je last van hebt van jojoën, en hoe je het doorbreekt.

Om het jojoën af te zweren, moeten we onze eetbehoefte begrijpen. Diëtiste Hella Van Laer vertelt aan website HLN dat de reden dat mensen niet goed hun nieuwe gewicht kunnen behouden vaak een diepere mentale oorzaak heeft. Iets wat niets te maken heeft met je gewicht. Dat kunnen bepaalde overtuigingen over jezelf zijn, problemen op je werk of in je privéleven, maar bijvoorbeeld ook slaaptekort. Hella: ‘Door slaaptekort maakt je lichaam meer hongerhormoon aan en sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. Als ze na een lange werkdag dan uitgeteld thuis komen, kunnen ze zichzelf soms nog moeilijk tegenhouden om niet naar de snoepkast te lopen. Pak je dat slaaptekort niet aan, dan ga je blijven jojoën’.

Reptielenbrein

Dat de een gevoeliger is om te jojoën dan de ander komt door stressgevoeligheid (grijp je bij stress naar eten?), maar ook ons brein helpt een handje mee. Als je bent opgegroeid met het idee dat eten troost biedt als je verdrietig, boos of moe bent, is dat als volwassene erg moeilijk aan te passen. Dat gegeven zit dan in je zogeheten ‘reptielenbrein’. En dat deel van onze hersenen neemt ons over zodra we moe worden of nerveus zijn. En voor je het weet zit je toch weer met een stuk chocola of een zak chips in je hand. Zucht.

Lees ook: Of je eerst krachttraining of cardio moet doen ligt aan je doel. Is dat afvallen of fitter worden?

Bewust genieten

Inzicht krijgen in je eetgedrag is dus de belangrijkste stap naar het stoppen met jojoën. Tot slot geeft Hella tips hoe je het jojoën doorbreekt: ‘Ik geloof in de 80/20-regel, waarbij je 80% van de tijd gezond eet, en 20% overhoudt voor extraatjes. Aan de bouw van ons brein kunnen we nu eenmaal niet veel veranderen, je moet jezelf dan ook toelaten om nog te genieten. Belangrijk is, zoals eerder gezegd, vooral om er zo bewust mogelijk mee bezig te zijn. En bescherm jezelf door te plannen en organiseren, ondanks je drukke agenda. Als je last minute moet gaan improviseren, loopt het snel mis. En plan ook geregeld wat rust in, onthaast.’

Bron: HLN.be | Beeld: iStock

Banner

Marjolein woont in de stad (Amsterdam) maar hunkert naar de natuur. En als ze een tijdje door de duinen heeft gestruind, verlangt ze weer naar de stad met z'n knallende energie. Ze vindt de menselijke psyche rete-interessant en schrijft daarom graag op Viva over waarom we de dingen doen die we doen, waar we naar verlangen en hoe die grijze massa van ons werkt. Want eigenlijk zijn we maar gekke (en daarom interessante!) wezens.