Kleine trucs waardoor je die paar kilo toch nog kwijtraakt

afvallen trucs

Het is inmiddels juli en we hadden ons nog zó voorgenomen om die kilo’s nu wel kwijt te zijn. Weer niet gelukt. Terwijl een paar kleine veranderingen – néé, geen gekke crashdiëten of keiharde sportsessies – er al voor zouden kunnen zorgen dat je wat afvalt.

Voedingspsycholoog Brian Wansink verdiepte zich in de psychologische barrières die ervoor zorgen dat je minder eet. Volgens hem kan je je omgeving zó inrichten dat je afvalt, zonder dat je het beseft. Willen we. Nu!

Volgens Wansink zijn onze levens te druk en te gevuld om alleen op wilskracht kilo’s kwijt te raken. ‘Een dieet op wilskracht is moeilijk en duurt een leven lang, dat houdt bijna niemand vol,’ zegt de voedingspsycholoog. Het is gemakkelijker om je omgeving te veranderen, dan je geest. Met deze kleine trucs verander je je omgeving, en kan je die kilo’s wél verliezen.

  • Out of sight, out of mind Je eet drie keer zoveel van het eerste voedsel wat je ziet. Zet dus de gezondste ingrediënten vooraan in de (koel)kast. Als je de snoeppot en koekjestrommel niet ziet, dénk je er ook niet aan. Geen snoep en koek kopen is natuurlijk ook een optie.
  • Drink rode wijn uit wittewijnglazen Uit onderzoek blijkt dat we twaalf procent minder wijn in een hoog glas gieten, dan in een rond rode wijnglas. Voor andere drankjes – zoals limonade – is het slim om kleinere glazen te kiezen.
  • Laat je pannen in de keuken Schep jij ook altijd je bord vol aan tafel? Misschien ga je zelfs nog wel voor een tweede ronde. Wanneer je je pannen op het gasstel laat staan en daar je bord opschept, eet je tot negentien procent (!) minder.
  • Hip of functioneel? Leuk die hippe glazen potten in je keuken waar je etenswaren als soepstengels, pasta en koekjes in kunt bewaren, maar het zorgt ervoor dat je de hele dag eten ziet. Niet handig als je juist wat minder in je mond wilt stoppen.
  • Gebruik kleine borden Een klein bord ziet er meer gevuld uit, waardoor je eerder het idee hebt dat je genoeg hebt gehad. Als je van te grote borden eet, eet je tot zo’n zestig calorieën meer.
  • Met je rug naar de keuken/buffet Ga je naar een restaurant met een buffet of open keuken? Zorg dat jij er met je rug naar toe zit. Zo kom je minder snel in de verleiding om meer te eten. 
  • Ongezellige keuken Hoe meer tijd je in de keuken doorbrengt, hoe meer je eet. Als je keuken te gezellig is – met een televisie, magazines en fijne stoelen – hang je langer in je keuken rond. Maak je keuken dus liever efficiënt dan gezellig.
  • Haal het broodmandje van tafel Hoe verleidelijk is het om toch nog dat croissantje of broodje te pakken? Laat het broodmandje dus lekker in de keuken staan, dan kom je ook niet in de verleiding.

Wil je niets meer missen van VIVA én deze zomer shinen met een toffe crossbody tas? Profiteer nu van onze speciale aanbieding: een halfjaar VIVA voor € 11 per maand en een GRATIS tas van Burkely t.w.v. € 69,95.

Bron HLN.be, Slim by design, mindless eating solutions for everyday life van Brian Wansink | Beeld Sanoma Beeldbank