Een luisterend oor

Mijn twee kinderen waren onlangs op schoolreis naar familiepretpark Koningin Juliana Toren in Apeldoorn. Ik had ze allebei € 4,- meegegeven om iets te kopen. Mijn zoontje kocht voor een vriendje, die geen geld bij zich had, en zichzelf van het geld een suikerspin. Zo fijn om te merken dat hij op 6-jarige leeftijd al zo goed aan een ander denkt.

Een dagje meekijken
Vanmorgen ben ik, nadat ik ze naar school had gebracht, naar mijn werk in Wageningen gereden. Vandaag is het een drukke bedoening op de afdeling; sinds een aantal weken komen collega’s die in onze winkels werken bij ons een dagje meekijken en -luisteren om zo een indruk te krijgen van wat wij precies doen.

Dat klinkt misschien raar, maar in een bedrijf waar ruim 2.000 mensen werken, weet je nou eenmaal niet precies van elkaar wat je doet. Wanneer deze collega’s ’s middags weer naar huis gaan, zijn ze zeer enthousiast. Ze geven aan dat ze niet wisten dat we hier zo veel verschillende zorgvragen ontvangen. Voor hen is dit fijn om te weten: wanneer iemand bij hen in de winkel komt met een zorgvraag, kunnen ze eerder naar ons verwijzen.

Borstkanker
Zometeen ga ik een verzekerde bellen waar ik al een tijd contact mee heb. Bij deze mevrouw, die ik nu even Loes noem, is vorig jaar borstkanker geconstateerd. Loes is 35 jaar, heeft drie kinderen en een fijne baan, maar tobt heel erg met haar ziekte. Ik vertel graag over wat ik voor haar kon betekenen.

Er was een vermoeden dat Loes borstkanker had, waarvoor ze onderzocht moest worden. Loes belde mij met de vraag om wachttijdbemiddeling. Ze zou eigenlijk nog twee weken moeten wachten op haar onderzoek in het ziekenhuis, maar wilde heel graag eerder geholpen worden. Ik heb haar toen bemiddeld naar een TopZorg-ziekenhuis, een ziekenhuis dat van ons een predicaat heeft gekregen voor een bepaalde behandeling. Loes kon al na twee dagen terecht voor onderzoek en daarna voor een gesprek met de specialist. Een paar dagen later belde ik haar. Er bleek inderdaad borstkanker te zijn geconstateerd, verschrikkelijk nieuws.

Band
Deze gesprekken vind ik zelf best moeilijk. In mijn omgeving ken ik ook (jonge) vrouwen die met deze vreselijke ziekte worden geconfronteerd. Ik probeer er voor hen en voor verzekerden te zijn, ze een luisterend oor te bieden en waar mogelijk te helpen met hun zorgvragen. Doordat ik deze Loes meerdere malen heb gesproken, hebben we een band opgebouwd. Ik blijf haar tijdens het proces ondersteunen en ze kan altijd bij mij terecht voor advies.

Ik ben blij dat ik als Zorgadviseur, net als mijn zoontje van 6, iemand kan helpen.

Evelien, zorgadviseur Menzis

Heb jij ook een zorg- of gezondheidsvraag? Het Team Zorgadvies van Menzis zit nog altijd voor je klaar. Stel je vraag in het topic.