Minder vlees eten? Zo doe je het

minder vlees

Elke donderdag licht VIVA een populair topic uit van het VIVA-forum. Deze week: minder vlees eten.

Voor ‘Keuringsdienst van waarde’ speurt ze naar het verhaal achter ons eten en in de nieuwe docu ‘Vleesverlangen’ legt ze haar vleesverslaving bloot. In VIVA vertelt Marijn Frank (33) deze week over haar worsteling met wel of geen vlees eten.

Marijn is allesbehalve rechtlijnig in haar vleesconsumptie: soms is ze jarenlang vegetariër en later gaat ze weer los op kroketten uit de muur en broodjes filet americain. Voor haar documentaire ging ze op zoek naar waar het verlangen vandaan komt én ze probeert ervan af te komen. Wil je ook minder vlees eten, maar weet je niet hoe te beginnen en wat te eten? De VIVA-forummers geven tips!

  • “Nasi met een gebakken ei kan prima zonder vlees.”
  • “Ga voor zelfgemaakte hamburgers. Daar worden kinderen vaak ook blij van! Ik maak ze van allerlei verschillende erwten. Uitje, paprika, tomaat en kaas erbij en dan de boel kneden. Dan een bolletje ervan maken, platdrukken en bakken. Doe er een lekker broodje en sausje bij en je bent klaar!”
  • “Er zijn tegenwoordig erg goede vleesvervangers te koop die helemaal niet naar taai nepvlees smaken zoals de vegaburgers van tig jaar geleden. De nieuwe varianten zijn behoorlijk ‘sappig’. Valess heeft een aantal lekkere gevulde filets en de AH heeft van het eigen merk ook goede vleesvervangers. De nep-tonijn van De Vegetarische Slager is zelfs nauwelijks van echt te onderscheiden! En er zijn ook tig varianten van kaasburgers.”
  • “Ik eet bijna geen vlees meer, maar wel vis. Het is best gemakkelijk om aardappels en groente te koken en daar vis bij te doen in plaats van vlees. Kabeljauwfilet of zalmfilet met groente en rijst/aardappels is heel lekker en het is echt niet moeilijk te bereiden. Daarnaast maak ik vaak vegetarische pasta en maaltijdsoepen met veel groente.”
  • “Probeer als broodbeleg eens de mc² burger van De Vegetarische Slager. Superlekker, en de kinderen hoeven niet eens te weten dat het geen echt vlees is.”
  • “Zomaar wat dingen die wij vaak eten: allerlei soorten soep, pannenkoeken, curry, pizza, pasta, couscoussalade en quiche met bijvoorbeeld geitenkaas en tomaatjes.”
  • “Als broodbeleg heb je lekkere groentepasta’s en notenpasta’s. Ga eens rondneuzen bij een biologische winkel voor inspiratie.”
  • “Zuurkoolschotel met appel/ananas, rozijnen, walnoten en kaas.”
  • “Vervang je vlees door mais- en courgettekoekjes. Of zelfgemaakte burgers van kikkererwten.”
  • “Op brood eet ik veel hummus met rauwkost of pindakaas met gebakken ui, sambal en komkommer.”
  • “Hummus op brood is heel lekker met gegrilde paprika. Je hebt verschillende soorten hummus, bijvoorbeeld met auberginesmaak of de spicy-variant. Ik vind zelf naturel het lekkerst.”
  • “Baba ganoush is ook vegetarisch en als je van aubergine houdt helemaal goed. Verder heeft avocado ook een vlezige smaak. Salade met avocado vult echt goed.”
  • “Burritos met groente. Vergeet vooral de bonen niet, want die hebben een vlezige smaak. Ook ben ik fan van gefrituurde banaan met pindasaus.”
  • “Ik heb mezelf drie prachtige groentekookboeken cadeau gedaan. Zeker geen spijt van, want ik gebruik ze dagelijks. Helemaal zonder kaas, yoghurt, honing en eieren koken lukt nog niet. Wel koop ik mijn producten via de biologische boerderij of biologisch bij de supermarkt.
  • “Risotto met paddenstoelen, spinazie of doperwtjes.”

Het interview met Marijn lezen? VIVA 49 ligt nu in de winkel! Online bestellen kan hier, of lees het artikel op Blendle.

Meer Donderdag forumdag:
Zo overleef jij je winterdip
Huh, is Berend Botje geen beer? En andere dingen waar je pas laat achterkwam
De grootste ergernissen in de supermarkt
Wat weet niemand van jou?

Beeld: Hüsne Afsar

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.