Waarom je motivatie om te sporten minstens zo belangrijk is als het sporten zelf

motivatie om te sporten

Iedereen heeft zo haar eigen motivatie om te sporten. De een ziet het als een manier om het hoofd leeg te maken, de ander wil sterker worden of weer iets fysieks doen na een dag achter een bureau zitten. 

We hebben ook allemaal weleens nul zin gehad om te sporten. Terwijl de bank en Netflix roepen, ben je in een innerlijk gevecht verwikkeld. Dat je wel moet gaan, dat je lui bent als je nu afzegt en een zwakke ruggengraat hebt. Dat stemmetje veroordeelt al je redenen om niet te gaan. Dingen die je nooit tegen een vriendin die besluit vandaag niet te sporten zou zeggen. Net zoveel energie besteden aan tóch gaan als aan de sportles zelf, kan uiteindelijk het tegengestelde effect veroorzaken.

Verkeerde trigger

Als je alleen vanuit die negatieve motivatie toch gaat, wordt het een hele kluif om iedere keer braaf op te komen dagen. Dat zeurstemmetje is nog zwaarder wanneer je al onzeker bent of als je niet in een breed geaccepteerd plaatje past wanneer het aankomt op ras, seksualiteit of lichaamstype.

Als je in het verleden hebt geworsteld met een eetprobleem, kan een les waarin de instructeur de nadruk legt op uiterlijk (calorieën verbranden, een smalle taille kweken, cellulitis verbannen ) een negatieve trigger zijn. Zo wordt zelfhaat de basis van je work-out. De ‘no pain, no gain’-cultuur speelt in op angst om mensen gemotiveerd te houden. Het slaat uiteindelijk alle zin in het sporten onder je voeten vandaan.

Breek jezelf niet mentaal af

Natuurlijk is een work-out niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Fysiek sterker worden betekent dat je af en toe flink spierpijn hebt en gepijnigde grimassen trekt in de sportschool. Maar het feit dat je spieren afbreekt om ze sterker op te bouwen, betekent niet dat je jezelf mentaal ook moet afbreken. Zo beland je namelijk in een negatieve spiraal waarin je sporten associeert met straf.

In plaats van te focussen op schaamte en angst, kun je bijvoorbeeld de nadruk leggen op wat je over jezelf wil léren met een bepaalde oefening. Zo wordt sporten iets waarin iedereen zich welkom en vrij voelt. Bovendien kan het nooit kwaad om een training wat luchtiger en vrolijker te maken door zacht te zijn voor jezelf.

Luister naar je lijf

Sport omdat je daar zin in hebt, niet omdat je het jezelf oplegt. Als je het even rustiger aan moet doen of een training moet overslaan, ben je niet lui. Het is een teken van je lichaam dat je even moet chillen. Neem een break, herstel en kom dan terug met een gezonde houding. Als je dat niet doet, streef je niet alleen een onhoudbaar regime na maar loop je ook kans op blessures omdat je niet naar je lijf luistert.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Bustle. Beeld: iStock
Viva’s Susan wilde ooit Carrie Bradshaw worden, maar heeft nog steeds geen New Yorks brownstone-appartement, geen Manolo Blahniks en geen walk-in closet. Wél een huis in hartje Utrecht en vriendinnen die altijd ruzie maken over wie Miranda, Charlotte, Samantha of Carrie is. Houdt enorm van mensen die zichzelf niet te serieus nemen en nadrukkelijk níet van huidkleurige panty’s en mannen die salsa dansen.