Negatief denken? Slecht slapen! Zo leer je positiever in het leven staan

verbaasd

Dat slecht slapen een (negatieve) uitwerking heeft op je humeur, wisten we al. Maar wist je dat het ook andersom werkt? Je manier van denken, heeft ook invloed op je nachtrust. 

Nieuw onderzoek wijst een verband aan tussen slecht slapen en een pessimistische levenshouding.

Positief

Aan het onderzoek deden iets meer dan duizend Oostenrijkers mee. Zij werden onderzocht op hun gedrag en slaapproblemen. Dat onderzoek wijst uit dat mensen die positief in het leven staan, maar liefst 70 procent minder risico lopen op slapeloosheid.

Belangrijk: zie deze uitkomst wel in een breder geheel. Uit andere studies blijkt bijvoorbeeld dat optimisten gezonder eten, meer bewegen en minder roken. Daarnaast zijn de positievelingen onder ons beter in het omgaan met problemen. Dat betekent ook dat zij minder stress ervaren, wat weer van invloed is op de nachtrust.

Zet je negativiteit om

Positief denken is belangrijk dus. Positivo’s leven niet voor niets langer. Gelukkig is het mogelijk om je negativiteit om te zetten naar positiviteit. Wat tips op een rij:

  • Doe een stapje terug

Heb jij ook zo’n hoge standaard? Is iets nooit genoeg? Doe een stapje terug en kijk er later nog eens naar. Beter nog: laat een betrouwbare vriend(in) er naar kijken. Een paar nieuwe ogen helpt de goede dingen te zien in plaats van te focussen op alles wat beter kan.

  • Ga naar buiten

Wanneer je je somber voelt, is het makkelijk om in jezelf te keren. Dit maakt je pessimisme alleen maar erger. Dwing jezelf om naar buiten te gaan! Al is het maar voor een wandeling. De frisse lucht zal je goed doen.

  • Schrijf je enthousiasme op

Waarom was je aan het begin zo enthousiast? Schrijf voordat je aan iets nieuws begint je enthousiasme op. Daar kun je later, als de moed je in de schoenen zakt, op terugvallen.

  • Maak een lijstje 

Enthousiast zijn over iets, betekent niet dat je je er stiekem niet ook zorgen maakt. We voelen allemaal weleens spanning als we aan iets nieuws beginnen. Maak een lijstje met de beste, slechtste en meest waarschijnlijke scenario’s. Als het zwart op wit staat, zie je beter welke zorgen overdreven zijn, welke het waard zijn om over na te denken en wat voor geweldige dingen die kunnen gebeuren als je meegaat met de flow.

  • Draai het om 

De volgende keer dat je je weer laat opslokken door negatieve gedachtes, kun je het proberen om te draaien. Wat zouden de positieve uitkomsten kunnen zijn? Schrijf deze op! Het voelt wellicht wat geforceerd, maar het help je het leven wat zonniger te bekijken.

  • Schrijf op wat er wél is

Focus je niet op wat had kúnnen zijn, maar op wat er wel is. Bedenk 10 dingen waar je op het moment blij mee bent en waardeer dat! Denken aan wat had kunnen zijn, heb je weinig aan.

  • Bel een vriend of vriendin

Een van de belangrijkste dingen: sluit jezelf niet af. Als je jezelf voelt wegzakken in een ‘alles is verschrikkelijk’-gevoel, bel een vriend(in). Samen iets ondernemen helpt je met je gedachten verzetten.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Bron: Libelle | Beeld: iStock