Of je eerst krachttraining of cardio moet doen ligt aan je doel. Is dat afvallen of fitter worden?

krachttraining of cardio

Regelmatig je hart overuren laten draaien is niet ieders grootste hobby. Daarom zijn we allemaal op zoek naar de heilige graal van het sporten. Wat werkt wel en wat niet? Want als je bewegen al niet heul leuk vindt, dan doe je dat het liefst natuurlijk zo efficiënt mogelijk. 

Of je nu het best kunt starten met bewegen, of duw en trekwerk aan gewichten hangt af van je doel. Wil je afvallen of juist conditie opbouwen? Voor beiden geldt namelijk een andere aanpak.

Bepaal je doel

Is je doel om uithoudingsvermogen op te bouwen? Dan begin je met een rondje hardlopen. Als je namelijk eerst zware oefeningen doet, kunnen je spieren al zo belast raken dat je uithoudingsvermogen erop achteruit gaat. 

Sterker worden

Wil je wat kilo’s kwijt raken, of betere spiermassa opbouwen? Begin dan juist met wat krachttraining. Als je je spieren wilt trainen moet je daarmee beginnen, want na cardio neemt je spierkracht af. Daarbij is je hartslag al hoger door je inspannen en zal de training veel zwaarder aanvoelen.

Burn die calories

Ook als afvallen je doel is, is krachttraining je eerste stop. Als eerst wat gewichten verplaatst verbrand je in de eerste 15 minuten van je hardloop of fietsrondje namelijk meer calorieën dan als je de krachttraining na je cardio inplant. 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: HLN.be | Beeld: Unsplash
Marjolein woont in de stad (Amsterdam) maar hunkert naar de natuur. En als ze een tijdje door de duinen heeft gestruind, verlangt ze weer naar de stad met z'n knallende energie. Ze vindt de menselijke psyche rete-interessant en schrijft daarom graag op Viva over waarom we de dingen doen die we doen, waar we naar verlangen en hoe die grijze massa van ons werkt. Want eigenlijk zijn we maar gekke (en daarom interessante!) wezens.