Een training overslaan: wat doet dat voor je lijf?

training overslaan

Het is volop zomer en ondanks mijn goede voornemens moet de sportschool regelmatig wijken voor een terrasje en heeft mijn vakantie behoorlijk wat roet in mijn hardloopschema gegooid. Maar hoe slecht zijn een paar overgeslagen trainingen eigenlijk voor ons lijf en conditie? En ook niet onbelangrijk: hoe pakken we de draad weer op na die onderbrekingen?

Hersteltijd in de zon

Nu en dan een workout overslaan omdat een drankje in de zon nét wat aantrekkelijker klinkt is echt geen probleem. Sterker nog, het is soms juist beter voor je lijf om niet weer de sportschool in te duiken. “Lichaam én geest hebben tijd nodig om te herstellen”, zegt sportarts James Ting. “Erken je dat niet en train je te hard, dan kan dat leiden tot vermoeidheid en, ironisch genoeg, slechtere prestaties.”

Effe pauze

Ook wanneer je een week je sportkleding in de kast hebt laten liggen, is er geen reden tot paniek. Volgens Ting is er na zo’n korte pauze niets aan de hand. Maar na twee weken niets te hebben uitgevoerd, is het wel verstandig je weer eens in het zweet te werken. Een studie in het vakblad Journal of Applied Physiology leert ons namelijk dat na een pauze van twee weken je cardiovasculaire gezondheid, spiermassa en insulinegevoeligheid aanzienlijk kunnen dalen.

Back to workout

Hoogste tijd om dus weer aan de slag te gaan, maar je sportschema weer oppakken na een fijne zomer is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Je maakt deze stap kleiner door niet helemaal stil te zitten tijdens de vakantie. “Lichtere activiteiten die geen deel uitmaken van uw persoonlijke trainingsschema, zoals yoga, een lange wandeling of een fietstochtje, vormen een ideale pauze”, zegt Ting.

Geheugensteuntje

Na je pauze weer hard aan de bak? Beter van niet. In de meeste gevallen is het verstandig je workout-schema de eerste week iets lichter te maken en eventueel in te korten. Na zeven dagen kun je het tempo weer wat opvoeren. Wel fijn: ons lichaam helpt een handje wanneer we weer in vorm willen komen. Ons spiergeheugen zorgt ervoor dat we bewegingen op een gecoördineerde manier uitvoeren en dat we onze verloren spiermassa snel weer kunnen herwinnen.

Beeld: iStock