Dit zijn de drie meest voorkomende soorten van emotionele stress

stress

Heb je last van stress, maar lijken jouw klachten totaal niet op die van die altijd zo gestresste collega? Dan is dat niets om je druk om te maken, want er zijn namelijk meerdere soorten stress. We zetten de drie voornaamste voor je op een rij.

Eigenlijk is het helemaal niet zo gek. Want daar waar de een compleet in de stress schiet van een mailtje, kan de andere juist een inzinking krijgen door een nare opmerking van een random persoon in de supermarkt. Iedereen is anders, en dus ervaart ook iedereen druk weer op zijn eigen manier.

1. Diepe dip

Deze eerste vorm van stress is ook gelijk de meest heftige. Het gaat niet om een simpel akkefietje waardoor je even overspoeld wordt door stressgevoelens, maar heeft meestal een diepere oorzaak. Het is gemakkelijk om te weten of dit jouw vorm van emotionele stress is, omdat deze heel heftig aanwezig is’, legt psycholoog Dr. Laurel Mellin aan Pure Wow uit. ‘Je voelt je in dit geval vaak voor een langere tijd slecht, en kunt veel ongemakken ervaren.’ Mensen die dit soort emotionele stress ervaren, kunnen volgens Mellin te maken hebben met depressie, angst, paniek of schaamte.

2. Verdoofd gevoel

De tweede variant van stress uit zich door het gevoel dat je vrijwel helemaal niks meer voelt, en een soort verdoofd door het leven gaat. ‘Veel mensen met deze soort denken dat ze geen stress hebben’, schrijft ze in haar boek The Stress Solution: A Revolutionary New Method for Emotional Resilience. ‘Vaak zien we bij deze vorm dat mensen hun zorgen proberen te verdoven met eten, drinken, geld uitgeven, werken of andere opties.’

Valse euforie

Tot slot kan ook juist een zeer euforisch en optimistisch gevoel een teken van opgekropte stressgevoelens zijn, legt de psychologe uit. Dit is ook meteen de lastigste om vast te stellen, aangezien mensen zich in dit geval ook ‘echt’ goed voelen en niet in de gaten hebben dat het eigenlijk vrij slecht gaat. ‘We hebben de illusie dat alles fantastisch is, en pas later als we uit die toestand ontwaken realiseren we ons dat we onszelf pijnigden door niet toe te geven aan de stress’, aldus Lauren Mellin.

Dit kan helpen

Merk je dat je veel last hebt van stress en wordt alles je geregeld te veel? Welke vorm je ook ervaart, het is dan zeer belangrijk om even op de rem te trappen. Neem een paar vrije dagen op, probeer eerder te gaan slapen, neem een warm bad en zorg even wat beter voor jezelf. Soms kunnen deze kleine dingen al helpen om weer wat te bedaren.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Pure Wow | Beeld: Instagram
Anne-Flore ging van professioneel danseres naar journalist en schrijft inmiddels al jaren gepassioneerd artikelen voor meerdere titels. Ondanks haar Franse roots is ze très jaloers op de kledingstijl van de Parisienne. Flore wordt dikwijls omschreven als 'blij ei', vindt kaasplankje hemels, is gék op festivals en is altijd voorzien van rode nagels. Volg haar freelance avonturen op Instagram @annefloremuller.