Zo val je in slaap als je zenuwachtig bent voor de volgende dag

praten in je slaap

Het is misschien wel de grootste killer voor je slaap: zenuwen of stress voor de volgende dag. Dat kunnen zenuwen zijn voor een presentatie die je moet geven, een beoordelingsgesprek, een belangrijke meeting of simpelweg een to do-lijst waarvan je nu al weet dat ie niet af gaat komen. Daar ligt je dan, in bed, te malen over de kleinste dingen (die op dat moment heel groot lijken). Hoe kun je ervoor zorgen dat je alsnog in slaap valt?

Hyperactief brein

De reden dat je niet in slaap valt wanneer je nerveus bent voor de volgende dag, heeft alles te maken met het feit dat je geest en lichaam onrustig zijn. ‘Wanneer je brein hyperactief is en bezig is met de zorgen voor morgen, is het niet klaar om in ruststand te keren. Wil je klaar zijn voor een goede nachtrust, dan moet je ten minste één uur voor bedtijd bewust gaan afschakelen,’ aldus Eric Nofzinger, slaapexpert.

Slaapbevorderende to do’s

Zenuwen houden je geest, ziel en lichaam ver weg van de rust die nodig is om in slaap te vallen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je lichaamstemperatuur te laten zakken, de chaos uit je hersenen te bannen en een paar uur goed te kunnen slapen.

Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen

Je slaapkamer moet gelijk staan aan een ontspannende, privé ruimte speciaal ontworpen voor een goede nachtrust. Activiteiten als eten, televisie kijken, of iets anders dan slapen hoor je niet in je slaapkamer te doen. De keukentafel gebruik je toch ook alleen maar om aan te eten?

Drink slaapverwekkende thee

Perfect voor tijdens het afschakel-uurtje: het drinken van een kop rustgevende thee. Hierdoor krijgen je hersenen alvast een duwtje in de rug om in slaapstand te gaan.

Ban je telefoon of ieder ander beeldscherm uit de slaapkamer

Het is inmiddels algemeen bekend: op een beeldscherm kijken vlak voor het slapengaan is funest voor je nachtrust. Het blauwe licht zendt het verkeerde signaal naar je ogen (wakker blijven!) en het checken van social media of je mail zorgt voor stress en onnodige spanning.

Mediteer tien minuten lang

Mediteren, het klinkt voor velen nog steeds zweverig. Toch is het de beste boodschap die je je hersenen kunt sturen om naar ruststand te schakelen. Door te mediteren ben je puur op jezelf gefocust, en op niets anders.

Let op je ademhaling

Adem je altijd door je mond? Probeer dan eens door je neus in- én uit te ademen. Ook dit zorgt voor meer rust in je brein. Wil je je ademhaling een extra boost geven en je hersenen beter tot rust laten komen? Zorg dan dat je lavendel inademt. Deze geur versterkt je melatonine peil, het stofje dat je slaap bevordert.

Schrijf alles op

Schrijf alles waar je aan denkt letterlijk van je af. Begin hier één uur alvorens je wilt gaan slapen mee, en je zult zien dat je meer ruimte voor slaap krijgt in je hoofd.

Beeld: iStock

 

VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet gevonden is, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen en entertainment. Véél entertainment. Wil je me volgen op insta? @lisejasmijn, dan kan ik ook zien wie jij bent.