Monique van Loon: ‘Zo viel ik 8 kilo af en werd ik weer happy met mezelf’

afvallen

In mijn tweede blog (Help, ik lijd aan een culinaire overkill) grapte ik er nog over: dat ik wat kilo’s was aangekomen en daar helemaal niet rouwig om was. Sorry, ik loog.

Ik was in een jaar tijd dik 8 kilo aangekomen, en niet voor de lol. Dat kwam door medicijnen, hormonen en vooral ook veel slecht eten. De afgelopen 10 maanden heb ik ze er weer afgekregen, en ik vertel je graag hoe in 10 tips.

Allereerst het waarom van deze blog. Toen ik op Twitter deelde dat ik officieel 8 kilo was afgevallen, en dat ik bij het zien van strandfoto’s van eind 2011 zeker wist ‘daar nooit meer naar terug te willen’, kreeg ik een hoop reacties. Bottom line werd me gevraagd: Hoe heb je dit gedaan? Je eet zo vaak buiten de deur, je eet zoveel lekkere dingen, je sport nauwelijks, hoe krijg je er dan toch 8 kilo af? Door deze overload een (positieve) reacties bedacht ik me: ik moet hier misschien over bloggen.

Ik hoor in mijn achterhoofd ook al andere mogelijke reacties op dit stuk. “8 kilo afvallen is toch helemaal niet zoveel?! Sommige mensen vallen wel 40 kilo af!”,“Je zag er prima uit, hoezo moest je afvallen?” of: “Jij geeft tips?! Je bent toch helemaal geen voedingsspecialist!”. Begrijpelijke reacties. Allereerst, voor mij (een jong meisje met een klein postuur) was 8 kilo veel. Dank voor de complimenten lieve vrienden, maar je zag het écht wel. Ja, ik had nog steeds een prima maatje, maar de extra kilo’s maakten me niet gelukkiger, sterker nog: het voelde niet meer als ‘mij’. En nee, ik ben geen specialist of diëtist. Dat beweer ik niet, en je moet m’n tips vooral niet als De Waarheid zien.

Toch wil ik jullie graag vertellen ‘hoe ik het heb gedaan’. Nogmaals: dit is geen hint voor mensen om af te vallen. Dit is geen dieet en dit is zeker niet keihard gesteld ‘Hoe Het Moet’. Nee, dit is hoe ik het heb gedaan, waar ik me prettig bij voel, en wat voor mij erg goed werkte.

  1. Ik dieet niet. Diëten vind ik stom, ze werken heel vaak maar tijdelijk. Wat ik ben gaan doen, is een nieuwe levenstijl geworden, en dit is naar mijn idee de enige methode om op een gezonde manier af te vallen, zonder jojo-effect.
  2. Ik ging af van het idee ‘dit moét’ en ‘dit mag ik niet eten’. Dat werkt niet voor mij. Het leven moet leuk zijn, geen corveetaak.
  3. Eet gezond. 80 procent van wat ik eet, is gezond. Lekkere, verse dingen, die goed voelen, die niet uit pakjes komen waarvan je de ingrediëntenlijst niet begrijpt. Die eruit zien alsof ze van een boom komen, of uit een graanschuur, of van een gezellige boerderij, en niet van een vieze fabriek uit Oost-Europa.
  4. 20 procent van wat ik eet is niet supergezond, maar dit eet ik met mate. Parijse madeleines, paprikachips, cheesecake: ik ben er dol op, maar niet teveel. Een puntje pizza in plaats van een hele, een (okee, twee) koekjes. En niet de hele dag door, maar één keertje per dag.
  5. GENIET van je eten. Ik refereer even aan mijn vorige column over telefoonloos eten. Bij gezond eten, maar zeker bij wat minder gezond eten, is de basis dat je ervan GENIET. Doe maar net als de Parijse dames. Die eten ook een croissant, maar met mate, en met heel veel genot.
  6. Beweeg. Ik haat de sportschool en ik heb groot respect voor sportende mensen, maar na 15 jaar proberen ben ik er achter: it’s just not for me. Als dit je bekend in de oren klinkt, wil ik je het advies meegeven: zeg lekker dat dure abonnement op, maar blijf alsjeblieft veel bewegen. Lopen, fietsen, traplopen, pilates voor het slapengaan, yoga als je op staat, lekker thuis op Call Me Maybe meehupsen… het maakt niet uit. Blijf in beweging. Ook een goeie: je billen aanspannen terwijl je zit te werken. Doe ik de hele dag met m’n luie kont, en geloof me: het werkt.
  7. STOP MET FRISDRANK. Ik dronk eerst een liter cola per dag (yes, guilty), en ben er een jaar geleden mee gestopt. Ik drink 1 of 2 kopjes koffie per dag, en verder alleen water en groene thee. En 1 of 2 keer per week een glaasje (of twee) wijn. Oja: van veel alcohol word je ook Erg Dik. Lekker dus, maar niet teveel, als je pondjes kwijt wil. (Maar drink je het wel een keer, genieten, hè! Anders kom ik je halen).
  8. Eet verspreid over de dag maaltijden, zodat je bloedsuikerspiegel niet steeds op een neer schiet. Een 11-uurtje en een 4-uurtje is niet erg, zolang ze gezond zijn. Snacken hoeft niet altijd een Jos Brinkie* te zijn (*frikadel met pindasaus, sorry, vind ik grappig).
  9. Ontbijt! Ontbijten is zo vreselijk belangrijk om je lichaam een dikke (!) kickstart te geven. Go nuts met bijvoorbeeld magere yoghurt, goede muesli, lijnzaad, vers fruit, et cetera.
  10. Vergeet wat andere mensen zeggen (ja, dat zeg ik met deze lijst). Doe wat goed voelt voor JOU. Het is jouw lichaam, jij kent haar het beste. Hoor tips aan, maar doe ermee wat je zelf wilt.

Heb ik stiekem nog een elfde tip: hou van je lichaam. Of je nu een platte bips of enorme kont hebt, of je nu een plank of een olifant bent: love yourself. Bij de een past het andere figuur nu eenmaal veel beter dan bij de ander. Bij mij voelde die 8 kilo eraf als een bevrijding, maar dat wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo hoeft te zijn. Ga nooit proberen af te vallen omdat je vriend dat tegen je zegt, geef hem dan vooral een schop; geef mij maar de schuld. (Of hij moet diëtist zijn, dan heb ik niks gezegd.) Nee, zonder gekkigheid: als je het doet, doe het voor jezelf, omdat jij er gelukkiger van wordt.

Succes, liefs, en laat vooral in de comments achter of je hier iets aan hebt gehad. Of niet.

P.S. Ik gooi er nogmaals een disclaimer in: ik ben geen voedingsspecialist. Dit zijn echt alleen mijn persoonlijke tips.

 Foto’s: privébezit