Period power: dit merk normaliseert tampons met spraakmakende advertentie

tampons

Tampons, menstruatie, maandverband… terwijl het de normaalste zaak van de wereld is, rust er nog altijd veel schaamte en in sommige gevallen zelfs een taboe op menstruaties. Daar wil het Britse tamponmerk Dame verandering in brengen, met een opzienbarende kerstcommercial.

Daar waar de meeste kerstreclames ons een traantje doen wegpinken, stelt deze commercial een belangrijk onderwerp aan de kaak.

Tampons normaliseren

Vind jij het ongemakkelijk om naar de wc te gaan met je tampon in de hand, of zwaai je zonder pardon met je maandverband in het rond? In welk team je ook zit, ongesteldheid is anno 2020 nog steeds niet écht een onderwerp wat gemakkelijk besproken wordt – terwijl dat wel zo zou moeten zijn. Dat vindt ook het Britse duurzame merk Dame, en dus besloot het deze kerst een bijzondere commercial op de Britse rode bussen te plakken. Op de advertentie is het touwtje van de tampon namelijk te zien. Oftewel: power to the periods.

Niet beschamend

‘Tampons zijn te lang ondergesneeuwd. Tot op de dag van vandaag scheppen grote merken op over de zogeheten silent wrappers, waarmee het niet te zien is wat er in het doosje zit. Waarom? Het is geen schande om een ​​tamponwikkel te laten ritselen in het naastgelegen hokje. Menstruatie is niet beschamend. Het is een normaal, natuurlijk onderdeel van het leven’, aldus Celia Pool, medeoprichter van Dame. ‘Niemand kijkt gek op als ze een tissue aan de zijkant van de bus zien, en dat zou hetzelfde moeten zijn voor een tampon.’

Cool

De oprichters hopen met deze reclame de ogen van de Britten te openen, en daarmee menstruaties te normaliseren. En het, naar eigen zeggen, zelfs ‘cool’ te maken. Ze hopen dan ook voornamelijk ouders en verzorgers aan te spreken, want zij zouden volgens hen veel verschil kunnen maken. ‘Als elke ouder en verzorger zo nonchalant en cool waren over menstruaties, zou menstruatieschaamte in één generatie zijn uitgeroeid.’

View this post on Instagram

 

A post shared by DAME. (@dameforgood)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DAME. (@dameforgood)

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Popsugar | Beeld: iStock
Anne-Flore ging van professioneel danseres naar journalist en schrijft inmiddels al jaren gepassioneerd artikelen voor meerdere titels. Ondanks haar Franse roots is ze très jaloers op de kledingstijl van de Parisienne. Flore wordt dikwijls omschreven als 'blij ei', vindt kaasplankje hemels, is gék op festivals en is altijd voorzien van rode nagels. Volg haar freelance avonturen op Instagram @annefloremuller.