Chocolade cravings: Tegengaan met die banaan!

Wie kent het niet? Dat moment gedurende de dag waarop je even inzakt en dan komt die drang. Je moét chocolade, chips, snoep of een extra maaltijd hebben. Herkenbaar? Waar komt die noodzaak vandaan? En nog belangrijker: hoe komen we er zonder een extra vetrol vanaf?

Piece of cake

Hunker je naar een groot stuk taart of een zak snoep? De zoete trek ontstaat door pieken in je bloedsuikerspiegel, vlak voordat deze weer instorten. Wanneer je eet, gaat je bloedsuikerspiegel omhoog en komt er insuline vrij. Bij het eten van suiker of koolhydraten, gebeurt dit sneller en raakt je bloedsuiker uit balans. In principe geldt: Hoe meer suiker je eet, des te meer je wilt hebben.
Wat heb je nodig?
Chromium. Deze stof speelt een rol in de functie van insuline. Een goed gebalanceerd dieet vol groente, fruit, vlees en granen zorgt ervoor dat er voldoende chromium in je lichaam is en houdt je bloedsuikerspiegel in balans. En heb je echt snel chromium nodig, drink dan een glas druivensap.

Hartige trek

Kun je niet meer stoppen met denken aan een zak chips of een andere zoute snack? Deze craving komt vaker voor na ziekte, sporten of het drinken van alcohol. Dan heb je namelijk recentelijk veel vocht verloren.
Wat heb je nodig?
Je lichaam vraagt in dit geval om natrium. Natrium is een mineraal die de waterbalans in je lichaam op peil houdt, wat weer zorgt voor een goede bloeddruk. Je kunt je natriumgehalte snel aanvullen met gedroogde ansjovis of zoute popcorn. Een nog gezondere oplossing is selderij of wortel, waar ook kleine hoeveelheden natrium in te vinden zijn.

Onverteerbaar

Wordt jouw dag niet meer beter zonder een groot bord pasta, rijst of ander gerecht vol onverzadigde, maar o zo lekkere koolhydraten? Je probeert het te weerstaan, maar je lichaam smeekt gewoon om de ongezonde lekkernijen. In werkelijkheid vraagt je lichaam echter om iets anders.
Wat heb je nodig?
Tryptofaan. Deze aminozuur reguleert de productie van het hormoon serotonine. Dit hormoon geeft ons niet alleen een blij gevoel, maar speelt ook een cruciale rol in onze slaapcyclus en darmregulatie. Een gebrek eraan kan tot een slecht humeur en een onrustig gevoel leiden. Een snelle shot tryptofaan krijg je door het eten van kalkoen, eieren, walnoten of een banaan.

Chocola, chocola, chocola

Als er iets is waar een vrouw niet zonder kan, is het chocolade. Gaat er ooit wel een dag voorbij waarin we niet scheel kijken van de trek naar deze hemelse goedheid? Nu wel, want hier is de oplossing!
Wat heb je nodig?
Waar je lichaam werkelijk om vraagt is magnesium. Deze stof boost niet alleen het immuunsysteem, maar speelt ook een cruciale rol in het balanceren van het zenuwstelsel en het tegengaan van onrust. Daarnaast zorgt het ook nog eens voor sterke botten. Experts hebben echter vastgesteld dat meer dan 80 procent van de bevolking een tekort aan magnesium in zijn dagelijkse dieet heeft. Dus wat moeten we doen als de trek naar chocolade te erg wordt? Ga dan voor noten, zaden, avocado, yoghurt of een banaan. Zijn je cravings dan nog steeds niet verdwenen? Ga dan voor pure chocolade. Veel gezonder en tjokvol magnesium.

Beeld: iStock