Stress? Laat vet voedsel staan

Vet voedsel en stress

Geen zin om gezond te eten na een dag vol stress? Herkenbaar. Maar het heeft meer impact op je lijf, en het getal op de weegschaal, dan je misschien zou denken. Dit bleek uit een onderzoek dat deze week werd gepubliceerd.

Na een stressvolle dag naar een vette hap grijpen kan je verbranding vertragen en ervoor zorgen dat je aankomt. Uit onderzoek van de Ohio State University blijkt dat vrouwen die stress ervaren, in vergelijking met vrouwen die geen stress ervaren, minder calorieën verbranden. Het verschil is zo groot dat je hierdoor op jaarbasis vijf kilo aan zou kunnen komen.

Lagere verbranding
Gestreste vrouwen hebben hogere insulinewaarden, en die dragen bij aan de vetopslag. Ook bleek dat hun vet minder snel door het lichaam als brandstof gebruikt zou worden. Hierdoor kan stress dus op langere termijn leiden tot gewichtstoename. “Uit ander onderzoek weten we dat we sneller kiezen voor ongezonde voeding als we gestrest zijn, en uit ons onderzoek blijkt dat we als we ongezond eten gewichtstoename waarschijnlijker is omdat we minder calorieën verbranden,” zegt professor Jan Kiecolt-Glaser van de Ohio State University.

104 calorieën minder
Voor het experiment werden 58 vrouwen ondervraagd over de mate van stress de dag voor het onderzoek. Gemiddeld bleken de stressvolle vrouwen 104 calorieën minder te verbranden na het eten van een vette maaltijd dan de stressvrije vrouwen. Mannen komen waarschijnlijk minder snel aan door stress omdat zij meer spiermassa hebben en daardoor een andere verbranding dan vrouwen.

Stressverlagend voedsel
Stressy dag? Kies vanavond voor voeding met b-vitamines, magnesium, omega 3 vetten en Tryptofaan. Bij stress is er vaak een vitamine B tekort, eet daarom fruit, groente, noten en volkoren producten. Magnesium zorgt voor vaatverwijding en daardoor voor een lagere bloeddruk. Je vindt magnesium onder andere in krab, makreel, avocado, spinazie, noten, peulvruchten, paddenstoelen en volkoren granen. Omega 3 vetzuren zijn belangrijk voor de celbescherming, goede opties zijn bijvoorbeeld tonijn, wilde zalm, haring en forel. En lijnzaadolie en groene groenten waaronder postelein en zeewier. Tryptofaan helpt bij de aanmaak van serotonine –happy feelings- en melatonine voor een goede nachtrust. Stress zorgt vaak voor slaapproblemen. Eet daarom kwark, kalkoen, kip, amandelen pinda’s, bananen, ananas of honing.
Verder is bekend dat Vitamine C zorgt voor een afname van stressreacties, hiervoor kun je het beste een supplement slikken. Verder is groene thee een stresshormoonkiller en zit pure chocolade vol met stofjes die je acuut laten ontstressen…

Bron: www.telegraph.co.uk en www.voorhethart.nl
Beeld: www.123RF.com