Goede voornemens? Zo houd je het vol!

Goede voornemens

Met 1 januari voor de deur vliegen de goede voornemens je om te oren. Zelf heb je misschien ook wel het plan je leven te gaan beteren. Met deze gouden tip lukt het je zeker!

Afvallen, stoppen met roken, minder geld uitgeven… Wat je goede voornemens ook zijn, het valt of staat met wilskracht. Onderzoekers hebben ontdekt dat je wilskracht sterk wordt beïnvloed door je nachtrust. Mensen die minder dan zeven uur slaap per nacht krijgen hebben minder wilskracht dan anderen. En dat heeft veel invloed op de slagingskans van je goede voornemens.

Slaaptekort

De Universiteit van Herfortshire ondervroeg 1000 mensen over hun nachtrust en het slagen van hun goede voornemens. Tweederde van de mensen die goed sliepen, behaalden hun doelen. Tegenover 44 procent van de mensen met een minder goede nachtrust. Slaaptekort zorgt ervoor dat er in de hersenen geen mentale energie is die juist zo hard nodig is bij wilskracht.

Mentale energie

Volgens professor Richard Wiseman -what’s in a name- die het onderzoek leidde, verzwakt vermoeidheid wilskracht. Hij gelooft zelfs dat jezelf een dieet opleggen of vroeg opstaan om naar de sportschool te gaan, een averechts effect heeft. Volgens hem is het beter om in de avond te trainen dan in de ochtend. “De hersenen hebben energie nodig om iets te doen wat we moeilijk vinden of eigenlijk niet willen doen,” zegt Wiseman. “Als je jezelf van je slaap berooft, heb je niet de mentale energie die je hiervoor nodig hebt. In feite zorgen de dingen die mensen doen om zich aan hun voornemens te houden, zoals vroeger opstaan om te gaan sporten, voor minder slaap.” En dat is dus precies de reden dat het na een tijdje zo lastig wordt om je voornemens vol te houden.

Sweet dreams

Andere onderzoeken hebben laten zien dat mensen die te weinig of slecht slapen op hun werk meer op internet surfen of werk afraffelen dan anderen. En mensen met een slaaptekort hebben vaker de neiging slechte voedingskeuzes te maken en voor producten te kiezen met veel suiker en vet. Wiseman: “Mensen zijn nu aan het bepalen wat ze het komende jaar willen bereiken en hoe. Uit ons onderzoek is eigenlijk gebleken dat ze meer hun best doen dan nodig. Als ze gewoon wat eerder naar bed gaan, is de kans groter dan ze hun goede voornemens waarmaken.”

Bron: Daily Mail
Beeld: 123RF