Hoe kies je de perfecte sportbeha?

Of je nu watermeloenen of theezakjes hebt, een sportbeha is altijd een goed idee. Te veel vrouwen kiezen nog vaak voor een gewone beha tijdens het sporten. Misschien gemakzucht, maar misschien is er ook te weinig bekend over het belang van sportbeha’s of weet je niet hoe je de juiste kunt kiezen. Zelf wist ik er ook het fijne niet van, dus ben ik er voor jullie ingedoken!

Hangtieten

Een sportbeha zorgt voor comfort en bescherming tijdens het sporten. Maar het is niet alleen voor het gevoel, een sportbeha kan je ook behoeden voor pijn. Wanneer je sport in een normale beha bewegen je borsten mee. Dit kan leiden tot ongemak, pijn en op lange termijn zelfs rugklachten. De beweging zorgt voor grote druk op het borstweefsel en de huidstructuren, wat blijvend letsel kan veroorzaken. De huid kan daardoor gaan uitrekken en gaan hangen. En hangtieten zijn wel het laatste wat we willen, toch?
Een gewone beha kan de beweging van de borsten terugbrengen, maar niet genoeg om blijvende schade te voorkomen. Een sportbeha vermindert de beweging van de borsten en is daarnaast gemaakt van functionele stoffen, die zweet afweren waardoor de huid droog blijft en schurende tepels tegengaan.

Van een kleine A tot dubbel D

Het gevaar van schade bij beweging, geldt voor alle maten. Er is weliswaar meer schade bij grote dan bij kleine borsten, maar ook een kleine voorgevel kan gaan hangen. Wel zijn er andere typen sportbeha’s aan te raden bij verschillende groottes. Bij grote borsten (vanaf cupmaat D) heeft de ingekapselde beha de voorkeur. Deze beha heeft twee aparte cups van niet-elastisch materiaal, met een elastische onderband en brede schouderbanden. Voor kleine tot mindergrote borsten kun je beter voor de compressiebeha kiezen. Deze beha heeft één vlak elastisch materiaal met gekruiste bandjes op de rug.

Op en neer

Uiteraard geldt dat hoe intensiever je sport, hoe meer ondersteuning je nodig hebt. Maar zelfs bij wandelen bewegen de borsten nog zeker twee centimeter op en neer. Afhankelijk van hoe intensief je sport, kun je voor verschillende typen beha’s kiezen. Op verschillende websites kun je een sportbehatest invullen, waarbij op basis van grootte van de borsten en intensiteit van sporten voor je wordt berekend welke beha je het beste kunt kiezen.

Beugels en bandjes

Er zijn verschillende onderdelen waar je op moet letten bij het kopen van een sportbeha. De band van een sportbeha moet strakker zijn dan die van lingerie. Je moet in staat zijn comfortabel diep te zuchten op het middelste gaatje. Ook zorgt een brede band met elastiek voor ondersteuning en stabiliteit. Daarnaast moet de beha niet omhoog kruipen. Is dit wel het geval, dan zit de band te los. De cups van een sportbeha moeten de juiste pasvorm hebben. Dit houdt in dat de borsten helemaal omgeven zijn door stof zonder uit te puilen. De stof moet ook gladgestreken op de huid zitten zonder bulten of kreukels, anders is de cup te groot. Verder is het belangrijk dat de beugel op de ribbenkast onder het borstweefsel rust en de natuurlijke borstlijn volgt. De bandjes moeten minimaal oprekken om het schudden te verminderen, zonder in de huid te snijden. Brede schouderbandjes zijn een aanrader, omdat ze het gewicht verspreiden en daardoor comfortabeler aanvoelen. Ook handig zijn verstelbare bandjes, om te voorkomen dat de bandjes in de huid snijden of van de schouder afglijden.

Tijd om te testen

Het is natuurlijk altijd handig om een paar oefeningen te doen om te controleren of de sportbeha echt goed zit. Een paar voorbeelden van oefeningen die je kunt uitvoeren binnen de beperkte ruimte van de paskamer:

  • De beste manier om te testen hoe goed de sportbeha past is om even op- en neer te springen. Dan voel je gelijk of de beha de borsten houdt en of er niet te veel beweging optreedt.
  • Je kunt controleren of de beha bij beweging goed blijft zitten, door het lichaam verschillende richtingen op te draaien. Dan kun je gelijk controleren of de borsten goed blijven zitten vanaf de zijkant.
  • Wil je zeker weten dat ze er niet uit floepen? Er is maar één manier om erachter te komen. Gewoon billen in de lucht en vooroverbuigen. Schieten de dames eruit van voren, dan weet je zeker dat de cup niet goed zit.
Beeld: iStock