Langere work-out? Nergens voor nodig!

Zomerlichamen worden in de winter gecreëerd, maar oeps: zaten we toen niet uitgezakt op de bank met onze hand in een zak chips? Dus nemen we ons voor de schade dubbel en dwars in te halen en dubbele sportschema’s door te werken om alsnog het gewenste resultaat te krijgen. Want hoe langer sporten, hoe sneller resultaat, toch?

Het horrorscenario (want dat is het) van urenlang jezelf in het zweet werken blijkt geheel onnodig. “Vroeger waren we ervan overtuigd dat lange, uitgebreide cardiosessies de beste optie waren om vet te verbranden”, vertelt expert Debi Silber in Women’s Health. “Maar intussen weten we dat we beter een kortere work-out inlassen.”

Ja, je hoort die muziek in je oren echt goed: een korte intervaltraining van hoge intensiteit verbrandt meer calorieën en vet dan wanneer je een lange cardiosessie doet. Onderzoek heeft overigens ook uitgewezen dat een korte, heftige work-out  je hart versterkt, je suikerspiegel onder controle houdt en je metabolisme opkrikt, dus waarom staan we nog niet klaar met onze sporttas?!

Stress

Een korte sportsessie levert je dus veel meer resultaat op, en daarnaast blijkt een lange work-out ook niet goed te zijn voor je stressniveau. “Te lang sporten jaagt je cortisolgehalte de hoogte in. Je lichaam ervaart dit dus als heel stresserend, en dan wordt je voeding niet even vlot omgezet in energie. De calorieën worden dan geparkeerd als vetstoffen,” zegt Silber. Ook heb je meer kans op blessures. “Je spieren krijgen niet genoeg tijd om zich te herstellen.”

Je zou het toch bijna uitroepen tot reden voor taart. Oh nee, toch maar niet.

Beeld: iStock