Lazy Sunday: Slechte nachtrust? Misschien is je slaapkamer de oorzaak!

slechte nachtrust

Woelen, draaien, slaapsnacks eten, schaapjes tellen, warme melk drinken… Heb je alles al geprobeerd maar kom je met geen mogelijkheid in dromenland? Voordat je denkt dat dit aan jezelf ligt: misschien is je slaapkamer wel de oorzaak. Voer deze tips maar eens uit en zeg hallo tegen die nachtrust!

  • Hot in here Is je slaapkamer op kamertemperatuur? Dit is te warm! Je kamer moet koel zijn om lekker in slaap te kunnen vallen, zo’n 18 graden is meer dan genoeg. ’s Nachts zakt onze lichaamstemperatuur waardoor het belangrijk is dat onze omgeving niet veel warmer is. Je kunt anders te weinig rust pakken en laat je dat nou net nodig hebben om in slaap te kunnen vallen.
  • Droog, droger, droogst Ja, ook dit is belangrijk om in dromenland te komen. Je zult moeten ventileren! Hoe droger de lucht, hoe makkelijker we indoezelen.
  • In the dark Volledige duisternis is wat je nodig hebt om in te dutten. Je hersenen zijn extreem gevoelig voor licht en zien duisternis als een aanwijzing dat het slaaphormoon melatonine moet worden aangemaakt. Werken je gordijnen niet optimaal? Een slaapmasker it is!
  • Oud matras Klinkt logisch, maar als je bed niet lekker ligt kom je echt een stuk lastiger in slaap. Denk aan een aangenaam dekbed plus sloop, een goed passend kussen en helemaal belangrijk is een goed matras. Lees: een matras die niet ouder is dan 30.000 slaapuren, wat neerkomt op ongeveer tien jaar.
  • Telefoon onder je kussen Die telefoon naast je bed of onder je kussen is toch niet zo’n goed idee. De elektromagnetische straling die het apparaat afgeeft zou je slaap behoorlijk kunnen verstoren. Dat wordt je telefoon uit je slaapkamer verbannen…

Beeld: iStock