Nocturia: de nachtelijke plaspauze. Hoe kom je er vanaf?

nachtelijke plaspauze

Lig je net een paar uur te pitten, word je wakker omdat je nodig moet plassen. En eenmaal terug in bed is het maar te hopen dat je weer in slaap komt. Herkenbaar?

Maar liefst 44 procent van de vrouwen – yes, wij moeten vaker dan mannen – tussen de 20 en 44 jaar gaat er minstens één keer per nacht uit om naar de wc te gaan. 18 procent doet zelfs twee keer per nacht een rondje badkamer, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. 

Niet normaal

Nocturia – de officiële naam voor de nachtelijke plaspauze – komt dus vaak voor. Maar, stelt de Amerikaanse professor gynaecologie en vroedkundige Lauren Streicher, dat betekent niet dat het normaal is. “Niet alleen is ’s nachts moeten plassen vervelend, je tast er ook je slaapkwaliteit mee aan, waardoor je overdag minder energie en concentratie hebt en op termijn je gezondheid in gevaar brengt. Bovendien kan nocturia een symptoom zijn van een dieperliggend probleem.”

Slaapprobleem of blaasprobleem?

Tijd voor een oplossing dus, maar waar ligt het probleem precies? Werd je plotseling wakker omdat je nodig moest plassen, of werd je eerst wakker en besefte je toen pas dat je naar het toilet moest? Streicher: “Je brein heeft een ingebouwd mechanisme dat ervoor zorgt dat je slaapcyclus eigenlijk niet onderbroken hoeft te worden als je moet plassen. Meestal worden vrouwen ‘gewoon’ wakker uit een onrustige slaap, en omdat ze dan toch wakker zijn, gaan ze maar meteen plassen. Als dat het geval is, heb je misschien eerder een slaapprobleem en geen blaasprobleem.”

Je drinkt te veel

Is de nood ’s nachts inderdaad hoog? Dat is waarschijnlijk een teken dat je te veel drinkt voordat je naar bed gaat – en dan met name cafeïne en alcohol. Na de middag koffie of cola drinken, maakt je blaas overactief, waardoor je vaker moet plassen. Door het drinken van alcohol wordt je slaapritme verstoord, waardoor je wakker wordt en denkt te moeten plassen.

Bonus: een heftiger orgasme

Naast het inlassen van een cafeïnepauze in de middag en een beperking van je alcoholinname in de avond, is er nog een trucje waardoor je die nachtelijke plaspauze in de kiem kunt smoren. En wel: met het versterken van je bekkenbodemspieren. Deze zogenaamde ‘kegeloefeningen’ helpen je daarbij. Ga op je rug liggen, buig je knieën en zet je voeten op de grond. Beweeg je heupen omhoog totdat je van je nek tot je knieën één rechte lijn vormt, en laat ze weer zakken. Herhaal dit vijftien keer en doe drie setjes. Leuke bijkomstigheid: getrainde bekkenbodemspieren kunnen tijdens de sex je orgasme intenser maken.

Doktersbezoek

Helpt dit alles niet? Dan is het verstandig een bezoekje te brengen aan je dokter. Het nachtelijke plassen kan namelijk ook wijzen op diabetes, hartproblemen, een ontstoken blaas of een verzakte baarmoeder.

Beeld: iStock

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.