Op sportdate met Kate: Barre workout

barre workout

katy kopfoto 2Je kunt veel zeggen over Madonna en vooral over haar strakke lijf raken we niet uitgepraat. Dat zou ze (mede) te danken hebben aan zogenaamde barre trainingen: een fitness-workout aan de welbekende ballet-barre. Daar wil ik het fijne van weten en daarom besluit ik een training te volgen.

Door: Katy Boer

Wat is een barre workout?

De naam zegt het al: deze workout vindt plaats aan de barre. Maar het is niet zo klassiek als je zou denken: bij de barre workout ligt de focus op het vormen van spieren en het verbeteren van balans, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Je traint de houding en elegantie van ballet, de precisie van Pilates, de lenigheid en kracht van yoga en de conditie van een cardiotraining. Al deze verschillende aspecten worden gecombineerd tot een workout op muziek. De barre workout belooft je lichaam om te toveren tot een echt danserslichaam – en wie wil dat nou niet? Je werkt aan een fit en sterk lijf – zonder opgepompte spieren – en een betere houding.

Let’s go

Ik volg een training bij Barre Concept Nederland. Voordat de beginnersles van start gaat, is er een korte introductie waarbij de houdingen worden uitgelegd. Hielen tegen elkaar, bovenbenen naar buiten gedraaid, een rechte rug en je schouders boven je heupen. Ik krijg een aantal basishoudingen – oefeningen zoals de plié (kniebuigingen) en relevé (op je tenen staan) – uitgelegd. Vervolgens mag ik plaatsnemen aan de barre en gaat de les echt van start.

10 sportdate met kate barre workout (2) 10 sportdate met kate barre workout (5)

Tijdens de les komen de basisoefeningen van ballet aan bod, maar dan met vele herhalingen zodat het een echte fitness-workout wordt. De focus ligt vooral op je houding, en daardoor voel je goed wanneer je de oefeningen juist uitvoert: als je niks voelt, doe je het namelijk verkeerd. Hier wordt ook door de lerares goed op gelet; je wordt gecorrigeerd waar nodig.

De benen worden getraind door combinaties van pliés en squats (met de hielen tegen elkaar) en ik train m’n billen door de barre met twee handen vast te houden en één been schuin naar achteren te bewegen. Als ik na de herhalingen, pulses (kleine stukjes omhoog) en draaibewegingen m’n kont begin te voelen is het alweer tijd voor het andere been. Dat ben ik eigenlijk niet gewend; bij bijvoorbeeld CrossFit of BodyPump ga je vanaf het verzuren nog wel even door. De armtraining bestaat uit opdrukken tegen de barre. Ook dit gaat weer door middel van een aantal herhalingen en pulses. De rug wordt ook niet overgeslagen. Met mijn handen aan de barre, een platte rug en mijn voeten op de grond creëer ik met mijn lichaam een hoek van negentig graden. Je tilt één been op en beweegt die steeds omhoog. Tenslotte zijn de buikspieren aan de beurt en de les wordt afgesloten met verschillende stretchoefeningen.

10 sportdate met kate barre workout (4) 10 sportdate met kate barre workout (3)

The day after

Zoals verwacht heb ik geen ik-kan-mijn-bed-niet-uitkomen-spierpijn, maar ik voel wél dat ik iets gedaan heb! Aan de spieren in m’n rug voel ik dat ik gisteren lekker bezig ben geweest, en ook aan m’n billen kan ik voelen dat er iets gebeurd is. Altijd lekker, dat gevoel.

10 sportdate met kate barre workout (6) Barre1

Eindoordeel

Hoewel ik het tijdens en na de barre workout niet voelde, heb ik een dag later wel het gevoel dat ik gesport heb. Ik zweette niet, werd niet moe en had het idee dat de training wat soft was. Maar niets is minder waar, aan mijn lichaam te voelen. Ideaal dus als je niet helemaal tot het gaatje wil gaan, maar wél resultaat wilt. Kijk maar naar Madonna.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Critical Alignment Yoga
Salsadansen
Gladiator Workout
Hockey
BBB
Tissu
Bodytec

Welke sporten zou Katy nog meer uit moeten testen? Laat het hieronder weten.