Op sportdate met Kate: BBB

katy kopfotoWelke sport gaat er nu echt voor zorgen dat we strak en fit worden? BN’ers zoals Sanne Vogel en Toprak Yalçiner zweren bij BBB, waarbij je in een warme cabine sport. Say what?! Tijd om dat eens zelf te testen.

Door: Katy Boer

Wat is BBB?

Bewegen in warmte is goed voor de bloedsomloop, zorgt voor flexibiliteit, stimuleert vetverbranding en is zacht voor de spieren: dat is dé reden dat je tijdens een BBB-les in een warmtecabine van maximaal 50 graden beweegt. Dat je gaat zweten, staat dus buiten kijf. De warmte in combinatie met de intensieve oefeningen zorgt ervoor dat het lichaam in snel tempo glucose aanmaakt uit glycogeen. Wanneer de glycogeenvoorraad op dreigt te raken, vindt er vetverbranding plaats. Omdat je doelgericht kunt trainen, heb je er na een half uur(!) een totale work-out opzitten.

Voor mensen met lichamelijke ongemakken zoals instabiliteitsklachten, gewrichtspijn of een hernia is sporten in de warmte erg geschikt. Door de oefeningen in een verwarmde omgeving uit te voeren, zouden gewrichten soepeler bewegen, spieren sneller herstellen en bewegen gemakkelijker worden.

bbb2 bbb3

Let’s go!

Ik volg een les in de hot cabin bij BBB Health Club in de Jordaan in Amsterdam. Bij de club gaat het niet alleen om het sporten, het draait ook om je voeding en lifestyle. Sport je wel, maar behaal je nog maar weinig resultaat? Dan wordt er gekeken naar je voedingsschema. Heb jij de warmtecabines alweer een tijdje links laten liggen? De coaches van BBB nemen dan contact met je op om erachter te komen of je het daadwerkelijk te druk hebt, of dat je motivatie gewoonweg ver te zoeken is.

Voordat ik in de cabine plaatsneem, ga ik eerst in gesprek met coach Esther. Welke delen van mijn lichaam wil ik trainen en waarom? Ook word ik op de weegschaal gezet en word ik gemeten. Ik heb aangegeven dat ik mijn buik en benen wil trainen, dus daar zal vandaag de focus liggen. Ik word nu nog begeleid, maar na je eerste les kun je zelf aan de slag met een trainingsschema op maat.

bbb10 bbb6
Het liggen in de cabine voelt aan het begin nogal onwennig. Het is zeker lekker warm en behaaglijk, maar met m’n hoofd door het doek voel ik me toch een tikkeltje belachelijk. Tijd om er echt bij stil te staan is er niet, ik ga samen met coach Maartje meteen van start met de oefeningen. Eerst zijn de benen aan de beurt. Ik doe mijn voeten in de daarvoor bedoelde bandjes – waar gewichtjes aanhangen –  en ga dan aan de slag met het schema. Voor de eerste oefeningen lig ik op mijn rug en gooi ik mijn benen omhoog, daarna naar de zijkant. De hoeveelheid herhalingen wordt aangegeven door mijn coach. Vervolgens draai ik naar mijn zij en lift ik mijn benen omhoog. Inmiddels lopen de eerste zweetdruppeltjes over mijn hoofd en begint ‘ie ook rood uit te slaan. De volgende oefeningen die ik doe zijn voor zowel mijn bovenbenen, buik als schuine buikspieren. Als ik mijn hele trainingsschema heb afgewerkt, worden me nog een aantal oefeningen voor de triceps uitgelegd. Hiervoor ga ik zitten in de cabine, en gebruik net als bij de rest van de oefeningen de bandjes met gewichten.

Wat heel fijn is: tijdens alle oefeningen die ik doe krijg ik tips van Maartje, zowel hoe ik de oefeningen beter uit kan voeren tot tips over mijn ademhaling. Dit wordt niet alleen gedaan bij beginnelingen: iedereen die aan het trainen is, kan tussendoor tips verwachten.

The day after

Ik hoef niet eens tot de day after te wachten om mijn spieren te voelen: ’s avonds is het al raak. Vooral mijn buikspieren voel ik en dat is allesbehalve relaxt tijdens een luie bankhangavond. De dag erna is te doen: ik voel dat ik heb gesport, maar kan prima bewegen.

bbb5 bbb9

Eindoordeel

Wat een gave – en naar mijn idee effectieve – workout! Zowel tijdens als na het sporten heb je het idee dat je doelgericht aan het trainen bent, wat ik een heel fijn gevoel vind. Niet zomaar wat doen, maar resultaatgericht bewegen. Ondanks dat het er misschien wat vreemd uitziet, een dikke aanrader! En helemaal voor mensen die de bank regelmatig verkiezen boven de sportschool. De coaches zullen je dan achter je (trainings)broek aanzitten, dus afzeggen is er niet meer bij.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Critical Alignment Yoga
Salsadansen
Gladiator Workout
Hockey

Welke sporten zou Katy nog meer uit moeten testen? Laat het hieronder weten!