Op sportdate met Kate: Critical Alignment Yoga

katy kopfotoPole Fitness, Body Boxx, CrossFit: inmiddels heb ik er meerdere behoorlijk intensieve sportdates opzitten. Tijd om het over een andere boeg te gooien en dus besloot ik voor het eerst een lesje yoga te volgen. Maar niet zomaar één: ik ga voor een les Critical Alignment Yoga!

Wat is Critical Alignment Yoga?

Bij deze vorm van yoga werk je op een fysieke manier aan het mobiliseren en versterken van je rug. Vaak houden we door momenten in ons leven spanning vast in ons lichaam, wat kan leiden tot stijve spieren, klachten en een gevoel van mentale spanning. Met Critical Alignment Yoga doorbreek je dit door oefeningen waarmee je die spanning juist loslaat.

Een les Critical Alignment Yoga bestaat uit houdingen vanuit de klassieke yoga, aangevuld met oefeningen die zijn ontwikkeld om spanning direct voelbaar te maken. Zo weet je precies waar je aan werkt en voel je snel het verschil tussen spanning en ontspanning.

Let’s go!

Ik volg de les bij Yoga Centrum Hoofddorp, waar we direct op de grond beginnen. We gaan liggen op een yogamatje met een rol onder onze rug, waardoor ik eigenlijk direct spieren voel die ik niet vaak gebruik. Je begint met je voeten op de mat, zodat je daarna je benen naar een kant kunt laten vallen. Allerlei spieren worden direct in werking gezet, een lekker gevoel! Vervolgens gebruiken we verschillende attributen zoals een krukje, een boogje en een strip. Docent Tom Hendriks noemt het dan ook “yoga met spullen.” Zittend op het krukje doen we verschillende oefeningen waarbij je jezelf als het ware helemaal opendraait. Ook komen we van het krukje af waardoor ook je hamstrings en kuiten worden gebruikt.

Yoga 1 Yoga 2

Dan is het spannendste deel van de les aangebroken: we gaan op ons kop staan! Met behulp van het krukje komen we ondersteboven te staan. Bij deze houding zou je rug geheel ontspannen moeten zijn en na wat aanwijzingen van Tom is die van mij dat ook. Wel voel ik een behoorlijk druk op mijn hoofd, waardoor ik de houding een stuk korter volhoud in tegenstelling tot vrouwen die de les al vaker volgden. Naarmate je dit vaker doet, zou het steeds gemakkelijker moeten gaan. De les eindigt met een totale ontspanningsoefening waarbij je goed op je ademhaling moet letten – ik moet hierbij overigens oppassen dat ik niet in slaap val! – en een kopje thee.

The day after

Van tevoren had ik nooit gedacht dat ik dit zou zeggen na een les yoga, maar: oef! Ik voel mijn rug en schouders behoorlijk. Het is overigens niet zo dat ik nu niets meer kan, maar dat mijn spieren gisteren lekker bezig zijn geweest, staat buiten kijf.

Yoga 5 yoga 4

Eindoordeel

Relaxed, ontspannen, zen, rustig: hoe je het ook wilt noemen, ik ben het en dat voelt toch een partij lekker. Wel voel ik hier en daar wat spieren in mijn lichaam die ik niet vaak voel, maar vervelend is het zeker niet. De les is vooral gericht op je rug en als je rugklachten hebt, zou ik dan zeker eens een Critical Alignment Yoga-lesje wagen, maar ook voor wie op een bewuste manier met zijn of haar lichaam bezig wilt zijn, zeg ik: doen!

Welke sporten zou Katy nog meer moeten testen? Laat het hieronder weten!


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Salsadansen