Op sportdate met Kate: CrossFit

crossfit

katy kopfotoVoor een slank en gespierd lijf moet je balletlessen volgen en een goede conditie krijg je van interval training. Toch? Ik ben benieuwd wat elke sport nu écht voor mijn lijf doet en ga op onderzoek uit door verschillende sporten te testen. Deze week in Op sportdate met Kate: CrossFit!

Wat is CrossFit?

CrossFit is een afwisselend en intensief trainingsprogramma, waarbij conditie- en krachttraining gecombineerd worden. Door de afwisseling van de oefeningen per les, gebruik je al je spiergroepen. Het is de bedoeling dat je oefeningen als springen, squats, lunges, push-ups, deadlifts, roeien, stoten etc. in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitvoert. Door de hoge intensiteit en de krachttraining, blijft de vetverbranding ook in de uren ná je workout op gang.

Een training bestaat uit een warming-up, een technisch gedeelte om de bewegingen goed te leren en een intensieve training WOD (Workout of the Day) van 10 á 20 minuten. Vaak worden de resultaten van een WOD bijgehouden om een competitie-element aan de training toe te voegen.

Let’s go!

Bij aankomst bij Mainport CrossFit in Hoofddorp kreeg ik kriebels. Een garagebox gevuld met gewichten, halters en plyoboxen is namelijk het toneel van deze les. Samen met zeven CrossFitters begin ik met de warming-up: 800 meter hardlopen, gevolgd door 3 sets van 10 push-ups, 10 squats, 10 crunches en 10 rugoefeningen. Prima te doen, zeker omdat het op eigen tempo en kunnen gaat. Vervolgens krijgen we uitleg over de oefeningen die we vandaag gaan doen, de Sumo Deadlift High Pull en de Push Press. Met een pvc-buis leren we de techniek van deze oefeningen.

IMG_3953 IMG_3962
Daarna is het tijd voor de Tabata! Bij een Tabata heb je vier minuten per oefening, die je twintig seconden lang zo vaak herhaalt als je kunt, gevolgd door tien seconden rust. Na vier minuten wissel je van onderdeel. Bij elk onderdeel tel je hoeveel herhalingen (reps) je hebt gedaan. Voor mij staan als eerste boxjumps op het programma; op een vijftig centimeter hoge plyobox springen. Na een paar rondes voel ik behoorlijk m’n benen, maar de vier minuten zijn vol te houden. Dan door naar de Push Press, waarbij je een halter boven je hoofd uitduwt met kracht vanuit je benen. Een lekkere oefening, waarbij je je hele lichaam traint. Vervolgens mag ik gaan roeien, gevolgd door de oefening Wall Ball. De bedoeling? Squatten, en als je omhoog komt een bal van zes kilo tegen de muur aangooien. ZWAAR! Tot slot is de Sumo Deadlift High Pull aan de beurt, de oefening voor je onderrug en schouders die we aan het begin van de les hebben getraind. De beweging gaat me prima af, maar ik ben behoorlijk kapot, waardoor de herhalingen wat tegenvallen.

The day after

Waar ik een aantal uurtjes na de les al bang voor was is realiteit geworden: spierpijn! M’n schouders hebben het vooral heel zwaar, verder valt het me alles mee en laat mijn lichaam me vooral weten dat ik lekker bezig ben geweest.IMG_3967 IMG_3976

Eindoordeel

Voor de les van start ging vertelden trainers Sebas en Marnix mij al dat CrossFit verslavend is. En ze hebben gelijk! Ik zou zo weer een les meedoen, al is het alleen maar om meer reps te halen dan deze keer. Het is afwisselend, je traint je hele lichaam en na de les voel je aan je lijf dat je er een lekkere workout op hebt zitten. CrossFit heeft een stoer imago, en hoewel dat het ook zeker is, is het toegankelijk voor iedereen. Voor elke leeftijd en of je nu altijd sport of net hebt besloten meer te gaan bewegen. Je traint op je eigen tempo en past gewicht of zwaarte aan naar jouw lichaam.

IMG_3963 IMG_3960

Welke sporten zou Katy nog meer moeten testen? Laat het hieronder weten!


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Salsadansen
Critical Alignment Yoga