Op sportdate met Kate: Gladiator Workout

gladiator workout

katy kopfotoAls ik het internet moet geloven is het de manier om écht fit te worden: de Gladiator Workout. Maar zomaar aannemen doe ik dat natuurlijk niet. Hoogste tijd om deze killer training in levenden lijve te ondervinden.

Wat is de Gladiator Workout?

De Gladiator Workout is een redelijk korte training, meestal duren ze tussen de 25 en 45 minuten. De training is bedacht met als doel vetverbranding, hormonale respons, afterburn (ideaal: verhoogde verbranding na de training), progressie met betrekking tot hart en bloedvaten en spieruithoudingsvermogen. De workouts zijn een goede manier om snel fit te worden én te blijven. Je traint altijd op je eigen niveau, waardoor het erg toegankelijk is. Daarnaast blijft plezier altijd centraal staan tijdens de trainingen.

Let’s go!

Ik volg de Gladiator Workout bij trainer Jean Paul van Sports Personal. Er staat een circuittraining op het programma, die zes weken lang hetzelfde is. Hierdoor kun je als deelnemer doelen voor jezelf stellen en aan je prestaties werken. Er zijn tien onderdelen, die we allemaal een minuut uitvoeren, gevolgd door 15 seconden rust. Het rondje wordt drie keer uitgevoerd.

IMG_6588 (1) IMG_6596 (1)

De onderdelen bestaan uit oefeningen als opdrukken met een bal, squats met een kettlebell, mountain climbers, lunges en natuurlijk worden ook de buikspieren niet overgeslagen. Ik start bij het opdrukken, wat me prima afgaat. Door naar de mountain climbers, lunges met rotatie en de bicycle crunch. Die minuten beginnen nu al langer te lijken dan aan het begin van de workout… Maar we gaan door: de schuine lunge met kettlebell, triceps, squats en opdrukken met een uitdraai. Nadat we de tien onderdelen hebben afgewerkt, worden er twee minuten rust ingelast. Vol goede moed begin ik aan het tweede rondje, maar sommige onderdelen worden toch al een stuk zwaarder. Zo kan ik niet alle opdruk-oefeningen meer op mijn tenen uitvoeren, dus ga ik verder op mijn knieën. Dit is ook bij het derde rondje het geval, maar dat is niet erg: je kunt immers – qua gewichten en snelheid – op eigen niveau trainen.

IMG_6594 (1) IMG_6585 (1)

Het circuit wordt uitgevoerd op muziek die bij de Gladiator Workout hoort. Door de muziek hoor je een stem die aangeeft hoeveel tijd er verstreken is, hoe lang je nog moet en wanneer je 15 seconden rust hebt en dus van onderdeel kunt wisselen. Ik merk dat dit voor mij motiverend werkt. Als ik er even doorheen zit en ik hoor dat er nog maar 15 seconden resterend zijn, heb je toch zoiets van: ‘hé, ik ga er nog een paar doen!’

Aan het einde van de les heb ik geen last van trillende spieren maar ik merk wel dat mijn lichaam moe is. Ook heb ik een ontzettend voldaan gevoel, maar ben ik wel benieuwd hoe mijn lichaam morgen zal voelen…

The day after

Waar ik bang voor was, is – thank God – niet gebeurd! Ik heb geen onwijze spierpijn, als in: ik kan gewoon mijn bed uitstappen. Wel merk ik dat mijn lichaam best moe is, en dan vooral mijn schouders en bovenrug. Tsja, dat is waarschijnlijk te wijten aan de vele push-ups…

IMG_6591 (1) IMG_6599 (1)

Eindoordeel

Wat een heerlijke workout! Natuurlijk, het is zwaar en na 1,5 rondje loopt het zweet van je lijf en vinden je armen dat opdrukken een stuk minder leuk maar hé: je bent wel rete-goed bezig! Het aspect van zes weken dezelfde workout uitvoeren vind ik ook interessant, zo kun je goed meten of je ook daadwerkelijk sterker wordt en of het je makkelijker afgaat. Hoewel de term Gladiator Workout misschien wat intimiderend klinkt, is de training echt geschikt voor iedereen doordat je gewicht en tempo zelf kunt bepalen.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Critical Alignment Yoga
Salsadansen

Welke sporten zou Katy nog meer uit moeten testen? Laat het hieronder weten!