Op sportdate met Kate: Pole Fitness

pole fitness

katy kopfotoVoor een slank en gespierd lijf moet je balletlessen volgen en een goede conditie krijg je van interval training. Toch? Ik ben benieuwd wat elke sport nu écht voor mijn lijf doet en ga op onderzoek uit door verschillende sporten te testen. Na er een paar weekjes tussenuit te zijn geweest – de sportschool moest regelmatig wijken voor een zonnig terras – is het hoogste tijd voor een nieuwe editie van Op sportdate met Kate. Deze week: Pole Fitness!

Wat is Pole Fitness?

Pole Fitness is een fitness work-out voor het hele lichaam, waarbij je gebruik maakt van een verticale stang. Het belooft je spieruithoudingsvermogen, spiervolume en houding te verbeteren en  je vetpercentage te verminderen. De work-out bestaat uit talloze bewegingen rondom de paal op energieke muziek. Pole Fitness wordt vaak vergeleken met paaldansen, maar in dit geval is er totaal niets erotisch aan.

Let’s go!

Ik volg mijn eerste les Pole Fitness bij Vrouwfit Health Clubs in Leiden. De benen van instructrice Esther vallen me meteen op: blauwe plekken all over. “Daar ontkom je niet aan,” laat ze weten, als ze mijn – waarschijnlijk verschrikte – gezicht ziet. De les begint met een korte aerobics warming-up, maar na een minuut of 10 is het zover: we gaan aan de slag met de paal! We beginnen met een stilstaande oefening, waarbij je je knieholte om de paal klemt en vervolgens je lichaam naar één kant laat leunen. Met mijn handen houd ik de paal nog stevig vast, het voelt nog niet echt vertrouwd.

Dan is het hoogste tijd om te draaien. De oefening die ik uitgelegd krijg is de Fireman. Juist ja, waarbij je als een brandweerman om de paal heen draait. Hoog vastpakken, linker hiel en rechter wreef om de paal, en draaien maar. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, je moet aan veel dingen tegelijk denken. Na een paar keer oefenen, begint het gelukkig toch ergens op te lijken. Vervolgens komen er nog wat andere spins aan bod, waaronder de Firewoman (met gestrekt been), en daarna mag ik op m’n kop de paal in! Natuurlijk met duidelijke uitleg – het belangrijkste: klemmen met die benen! – en hulp van Esther. Ik begin naast de paal, zwiep mijn benen omhoog, klem ze om de paal heen, houd mijn armen zijwaarts en ja hoor: ik hang!

pole fitness pole fitness 6

Verder sta ik tijdens de les nog op mijn kop, til ik mezelf aan de paal op met mijn benen gestrekt en oefen ik nog wat spins. De les eindigt met een cooling down, even de spieren strekken in de hoop op wat minder last van spierpijn de volgende dag.

The day after

Zoals verwacht heb ik spierpijn in mijn armen. Behoorlijk ook: mascara opdoen ging met een trilhandje en tijdens het föhnen van mijn haar hadden mijn armen en schouders het zo zwaar dat het wel een work-out an sich leek. De blauwe plekken lijken gelukkig mee te vallen: ik kom met één beurse plek op mijn scheenbeen uit de strijd.

pole fitnes 7

Eindoordeel

Pole Fitness is ontzettend leuk en een onwijze uitdaging voor jezelf! Zowel voor je spieren als voor je durf. Voordat ik eraan begon had ik nooit gedacht dat ik op m’n kop aan mijn benen in een paal zou hangen of mezelf met mijn armen op zou tillen, maar i did it! Het is leuk om te zien hoe snel je al vorderingen maakt, na een paar keer oefenen begonnen de spins al best ergens op te lijken. Ook kan deze sport niet anders dan goed zijn voor je lichaam. Je gebruikt écht je hele lichaam, van je benen, tot buik en natuurlijk armen. Met Pole Fitness kun je binnen een korte periode veel vooruitgang boeken, zowel in de sport zelf als met je lichaam.

pole fitness 5 pole fitness 9

Welke sporten zou Katy nog meer moeten testen? Laat het hieronder weten.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Tacoyo
Body Boxx
Salsadansen
Critical Alignment Yoga