Op sportdate met Kate: Tacoyo

tacoyo

katy kopfoto“Tacoyo, dat moet je doen!” kreeg ik als reactie op één van de eerdere edities van Op sportdate met Kate. Het klonk interessant en omdat ik alles waar het woord ‘taco’ in gebruikt wordt een goed idee vind, besloot ik research te plegen.

En wat blijkt? Tacoyo is rete-populair. Je kunt het in talloze steden doen en bij toeval ook in het dorp waar ik woon – ja, ik woon nog steeds in het dorp waar ik geboren ben en ja, dat bevalt heel goed. Ideaal, en dus toog ik gehuld in sportkleding, met bidon en handdoek richting de sportzaal.

Wat is Tacoyo?

Tacoyo staat voor Training, Ademhaling, Conditie, Ontspanning, Yoga en Omgaan met stress. De training richt zich vooral op de core van je lichaam en is een anti-stress training. Tacoyo leert omgaan met stress en spanningen door het unieke ‘golf principe’: je zoekt de spanning op, maar laat het daarna ook weer los. Instructrice Nanette Elfring omschrijft Tacoyo als een ‘onderhoudstraining’ van je lichaam en kent vele voorbeelden van mensen die aan Tacoyo doen en sindsdien geen rug en/of nekklachten meer hebben of hun bezoekjes aan de fysiotherapeut stop hebben gezet. 

tacoyo 1tacoyo 2

Let’s go!

De les begint met een aantal rondjes joggen om warm te worden. Vervolgens neemt iedereen plaats achter haar matje en worden de spieren losgemaakt door middel van wat stretchoefeningen. Dan beginnen we aan het eerste onderdeel. Er zijn er zeven in totaal, die weer bestaan uit vijf delen. Daarbij worden vier intensieve oefeningen afgewisseld met een ontspanningsoefening. Met de oefeningen komen alle spiergroepen aan bod en door het gebruik van de gewichtjes van 1 kilo wordt de training net wat zwaarder gemaakt. Veel van de oefeningen vinden plaats op de mat, waardoor de core echt centraal staat. Tijdens de ontspanningsoefeningen is het ook de bedoeling dat je je daarop concentreert en dat je je ademhaling (weer) onder controle krijgt.

Op de helft van de les is het tijd om de hartslag omhoog te gooien! We lopen rondjes hard en trekken deze door in een sprint. Daarna hebben we een korte pauze en vervolgen we de les, de laatste onderdelen worden afgewerkt. Deze zijn net wat actiever dan in het eerste deel van de training. De les eindigt met een totale ontspanningsoefening van 15 minuten.

tacoyo 4 tacoyo 5

Eindoordeel

Het eerste wat me opvalt is dat ik na de training heel relaxed ben – iets wat ik normaal na een work-out nooit heb. Dit is te danken aan de ontspanningsoefeningen tussendoor en aan het eind, waar je dus écht heel rustig van wordt. Lekker! Moe ben ik echter niet, en dat is één van de redenen waarom dit geen sport voor mij zou zijn. Ik wil wat meer uitgedaagd worden en ga liever tot het gaatje. Desalniettemin is Tacoyo de perfecte work-out voor andere doelgroepen, bijvoorbeeld als je rugklachten hebt, wat sterker wilt worden rondom je core of wilt leren omgaan met stress en spanningen. Tacoyo is heel toegankelijk en dat zie je: Nanette geeft les aan mensen van 22 tot 75! Daarbij kun je je training op jezelf aanpassen: met of zonder gewichten, wel of niet een sprintje trekken en ook de oefeningen kun je op verschillende niveaus uitvoeren.

tacoyo 6 tacoyo 8

Welke sporten zou Katy nog meer moeten testen? Laat het hieronder weten.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Body Boxx
Salsadansen
Critical Alignment Yoga