Op sportdate met Kate: Tissu

katy kopfoto 2Omhoog klimmen in doeken en daarin allerlei hatsefratsen uithalen: als je dat kunt, móét je wel sterk en fit zijn. En hoewel ik goede voornemens onzin vind, is dat nog steeds het doel. Daarom test ik voor ‘Op sportdate met Kate’: hoe fit word je van: tissu.

Door: Katy Boer

Wat is tissu?

Tissu, ook wel aerial silk genoemd, is een act met doeken. In twee lange lappen die hoog boven de grond hangen, worden op een sierlijke manier verschillende technieken uitgevoerd. Van lenigheidshoudingen tot technieken die veel kracht kosten. Door wrijving met de huid en door voetknopen kun je je vastklemmen in het doek. Tijdens een les tissu wordt er aandacht besteed aan het verbeteren van kracht, conditie en lenigheid, die je nodig hebt om tissu te kunnen beoefenen.

Let’s go

Ik volg een les tissu bij Chalans Dance Professionals in Utrecht. We warmen ons lichaam op met wat rek- en strekoefeningen, maar ‘eigenlijk is spierpijn wel gegarandeerd bij je eerste lessen’, hoor ik bij aanvang van lerares Samantha. Dat, in combinatie met de twee metershoge doeken aan het plafond, maakt me toch wat huiverig…

Van lerares Floor krijg ik de eerste oefening uitgelegd. Je gaat tussen de doeken in staan, pakt ze hoog vast, tilt je benen op en maakt dan een bolletje van jezelf. Klinkt niet al te moeilijk, dus ik waag me eraan. Maar het blijkt toch makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind het lastig om niet een ontzettende zwaai te maken en het is ook best zwaar! Na een paar keer oefenen is het tijd voor een volgende move: de footlock. De footlock is belangrijk, omdat je jezelf daarmee vastzet in het doek. Je hebt deze houding dus voor veel bewegingen nodig. Gelukkig: deze gaat me een stuk beter af dan de eerste oefening.

tissu 9 tissu 6
Doordat de footlock aardig lukt, kan ik meteen aan de slag met een aantal andere oefeningen. Zo maak ik een ‘tentje’ voor mezelf, waar ik gewoon in kan gaan zitten zonder dat het veel moeite kost. Ook probeer ik een sierlijke move uit, waarbij ik mijn armen hoog in de doeken hou en mezelf helemaal lang maak. De les vliegt voorbij en het is leuk om te zien dat sommige moves me best aardig lukken. Voor ik het doorheb, ben ik met de laatste oefening bezig. Die gaat me overigens een stuk minder soepel af. Voor de spagaat (die ik bij lange na niet haal) moet je met beide voeten een footlock maken. Lastig om dan je balans te houden! De les wordt vervolgens afgesloten met wat rekoefeningen tijdens de cooling down.

The day after

De dag na de tissu-les was een eitje. In vergelijking met de daaropvolgende dagen althans… De spierpijn die ik in mijn armen, schouders en bovenrug voelde was allesbehalve lekker, en ik heb hier zo’n vier(!) dagen last van gehad. Dat had ik overigens aan kunnen zien komen: na de les trilden mijn handen en armen de pan uit en was een app’je typen al een hele opgave.

tissue 11tissu 8

Eindoordeel

Wanneer ik ga sporten, wil ik zwetend en uitgeput zijn als ik klaar ben. Hoewel je bij tissu ook zeker aan je conditie en uithoudingsvermogen werkt – andere meiden in de les oefenden hun minutenlange act – is dit (in elk geval bij een eerste les) niet het geval. Een uur tissu is zwaar, vooral voor je spieren, maar geeft mij niet de voldoening die ik na een Gladiator Workout of een uur CrossFit wel heb. Tissu is superleuk om te doen, maar ook: oefenen, oefenen, oefenen voordat het ergens op begint te lijken en je het kunt zien als manier om fit te worden.


Redacteur Katy Boer (26) is benieuwd wat welke sport nu écht voor je lijf doet en doet in Op sportdate met Kate onderzoek door verschillende sporten uit te testen.

Meer Op sportdate met Kate:

CrossFit
Ballet
Pole Fitness
Tacoyo
Body Boxx
Critical Alignment Yoga
Salsadansen
Gladiator Workout
Hockey
BBB

Welke sporten zou Katy nog meer uit moeten testen? Laat het hieronder weten!