Sporten met een kater, wel of niet doen?

kater

Hmpf… Was het gisteravond íets te gezellig en ben je vanmorgen wakker geworden met een flinke kater? De hele dag in bed liggen met een zak chips klinkt erg aantrekkelijk, maar sommigen kiezen ervoor hun kater te verdrijven met gezond voedsel en een sportsessie. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Door je alcohol eruit te zweten zou je je direct stukken beter voelen. Toch? Misschien voel je je na een sportsessie inderdaad wel beter, maar of het goed is voor je lichaam, is een tweede. Je lichaam heeft het met een kater al zwaar te verduren, een work-out zou alleen maar meer belasting geven. Daarnaast is je lichaam al onttrokken van het vocht door de alcohol en om te sporten heb je juist vocht nodig. Dat klinkt inderdaad niet als een erg goede combi…

De volkswijsheid dat je door te zweten sneller van je kater verlost zult zijn, klopt volgens dokter Jordan D. Metzl juist als een bus. “Het is een erg goed idee om te sporten na een avondje uit, zodat de giftige stoffen van alcohol toch enigszins sneller uit je lichaam verdwijnen. Wel moet je oppassen voor dehydratatie, want alcohol is een vochtafdrijvende stof. Drink dus genoeg water voor je jezelf naar de sportschool begeeft,” vertelt hij.

Wil je toch heel graag gaan trainen? Kies dan voor een lichte training, een zware work-out zal de symptomen van je kater alleen maar verergeren. Ook ontbijten kun je beter niet te zwaar doen. Kies bijvoorbeeld voor een banaan door je yoghurt. Bananen zijn rijk aan potassium, en dat zou goed helpen je kater te bestrijden. Daarnaast is het volgens Metzl slim om in de buitenlucht te gaan sporten. De alcohol die je uit je lichaam zweet zou nog weleens gepaard kunnen gaan met een niet zo frisse lichaamsgeur…

Beeld: iStock