Vegatosti

Ik ben geen vegetariër maar kan wél ontzettend genieten van vegetarisch eten. Lekkere kaasjes, paddenstoelen en groenten. Die ham van de originele tosti kan dus wel wat vegetarisch tegengeluid gebruiken: deze week een vega tosti.

De Tosti
Eerlijk is eerlijk, een tosti kan altijd en is lekker snel. Ook nog eens aan te passen aan je foodmood en daarmee favoriet bij velen. Als lunch, maar flink belegd ook prima als snel avondmaal. Ham en kaas is natuurlijk een classic , maar is zoveel meer mogelijk. Met salami, chorizo, tomaat, mozzarella, enzovoorts. Maar: denk de ham – en vlees in z’n geheel – even weg en maak ‘m eens vega!

Vegaversie
Als ik aan vegetarische gerechten denk, zijn paddenstoelen, groenten en kaas de eerste dingen die in me opkomen om vlees mee te vervangen. Want vleesvervangers zoals tofu en alles wat ze in het schap hebben liggen aan nepvlees, kunnen mij niet bekoren. Is er iemand die dat nepvlees serieus lekker vindt? Zijn er vegetariërs in de zaal die tips voor de ‘lekkere neppers’ hebben? Voor mij deze keer dus kaas in de hoofdrol. Het idee voor de vegatosti is ook heel goed om te bouwen tot een grilled sandwich: twee helften die je dus niet op elkaar legt, maar naast elkaar en dan even onder de grill van de oven legt. Aan jou de keus.

Vegatosti
met brie, druiven, peer en honing

Nodig

  • 2 sneeën brood (lekker: dik en zelfgesneden)
  • Brie
  • ½ peer
  • Paar druiven (pitloos!)
  • Pistachenoten, ongezout
  • Honing
  • Rode wijnazijn
  • Beetje sla
  • 1 sjalotje
  • 1 eetlepel rode wijn om de sjalot mee af te blussen

Maken

  1. Fruit een gesnipperd sjalotje aan in een beetje olie (niet laten verkleuren, alleen fruiten). Blus af met een eetlepel rode wijn. Haal uit de pan en zet apart.
  2. Snij brood in dikke sneeën en beleg één snee met dikke plakken brie en verdeel er in plakjes gesneden peer en gehalveerde druiven over. Breng op smaak met zout en peper en maak af met de pistachenootjes en een theelepel honing. Leg de andere snee erop.
  3. Doe in een tosti-apparaat of panini-ijzer en laat dat z’n werk doen.
  4. Ga je voor de grilled sandwich-variant, dan beleg je beide sneeën met bovenstaande en leg je ze onder de grill van de oven (even voorverwarmen vooraf).
  5. Serveer met een groene salade met een dressing van rodewijnazijn en sjalot. Meng daarvoor het rode wijnazijn met goede olijfolie (verhouding olie-azijn is 3 eetlepels : 1 eetlepel) en roer er de sjalot doorheen. Ook lekker met een beetje verse sinaasappelsap er doorheen.

Smakelijk!

 

CC: Foto: Seamus Walsh