Waarom afvallen steeds mislukt

afslankring, gezond gewicht verliezen’

Wat kilo’s proberen kwijt te raken en daar niet in slagen kan frustrerend zijn. Wat zijn dingen die je anders kan doen als je wil afvallen?

Verander je doelen

Over twee maanden moet ik tien kilo kwijt zijn. Mijn lievelingsjeans moet weer passen. Ik wil per week 2 kilo afvallen. We hebben er een handje van om dit soort doelen voor onszelf te stellen. Maar was als het mislukt? Dan voelt het alsof de zoveelste lijnpoging weer niets heeft opgebracht. Kies daarom voor een ander soort doelen. Bijvoorbeeld: groente of fruit bij elke maaltijd. Elke avond een blokje wandelen. Drie keer in de week 30 minuten cardio. Deze doelen zijn behapbaar en ze veranderen je gedrag, voordat je het weet is het een gewoonte geworden. En dat is key bij afvallen. Het gaat uiteindelijk om het blijvend veranderen van je levensstijl.

Wees niet te streng voor jezelf

De ene dag zal het makkelijker zijn om gezonde keuzes te maken dan de andere dag. Word niet boos op jezelf als je een dagje wat minder strikt was. Het is niet het einde van de wereld. Blijf realistisch. Koolhydraten of suiker volledig uit je leven willen bannen, is vragen om teleurstelling en gedoe als je bijvoorbeeld ergens anders eet dan thuis. Met kleine stapjes kom je verder. At je elke avond een toetje at, is het logisch dat je enorme cravings krijgt na het avondeten. Schrap het niet meteen volledig maar eet het om de dag. Of vervang het door een gezondere variant.

Let op je eetgedrag

Hoe eet je? Waar zit je als je eet? Voor de televisie of achter je laptop? Not good. Neem de tijd om te eten. Proef wat je eet. Zorg dat je iets eet wat je ook echt lekker vindt. En als eten bij jou in verbinding staat met emoties is dat iets om eerst aan te pakken want anders blijf je rondjes draaien (en op en neer gaan op de weegschaal).

Probeer eten niet te labelen

Dat je van een patatje met niet af zal vallen, is duidelijk maar eten labelen als goed of slecht is een trigger voor cravings. Als iets niet mag, wil je het juist, nietwaar? En van eten dat gezond is, kun je ook veel te veel eten. Jezelf volproppen met ‘superfoods’ als goji berries of vijf bananen eten, is niet de oplossing als je zin hebt in zoet. Tel je niet scheel aan calorieen maar zoek wel naar een balans, ook met de gezonde dingen.

Besef dat elk lijf anders werkt

Wat voor de een het wonderdieet is, kan voor de ander bijna niets doen. Laat e ook niet meeslepen door plotselinge hypes als glutenvrij eten. Vaak weet je zelf het beste hoe je lijf op bepaalde voedingsmiddelen reageert, wat je lijf doet als je meer gaat bewegen, etc. Laat luisteren naar je lijf je beginpunt zijn. Heb je wel behoefte aan een bepaalde houvast dan is een dietist –waar je echt mee op een lijn zit- wellicht een idee.

Beeld: 123RF