Waarom je die laatste 5 kilo er niet van afkrijgt

afvallen

Nog vijf kilo eraf, en dan zijn we echt tevreden. Toch? Het is een wens van veel vrouwen die al een tijdje op dieet zijn, of die net wat strakker in hun vel willen zetten. Waarom die laatste paar kilo’s er niet af gaan? Hierom!

De Amerikaanse diëtiste en voedingsdeskundige Keri Gans schreef het boek The Small Change Diet, waarin ze beschrijft dat kleine veranderingen in je eetpatroon veel gewichtsverlies kunnen opleveren. Er zijn drie mogelijke verklaringen voor het niet verliezen van gewicht.

Routine

Ben je al een tijdje bezig met gezonder eten en meer sporten? Waarschijnlijk vlogen de eerste weken de kilo’s eraf, maar net nu je niet meer ver af bent van je streefgewicht, lijken de kilo’s aan je lichaam te blijven kleven. Terwijl je echt niet anders eet of minder beweegt dan aan het begin van je dieet. Hoe dan!? “Je eet al een hele tijd dezelfde voedingsmiddelen en hebt een sportroutine opgebouwd. Je lichaam heeft zich aangepast aan die routine, en daardoor stopt het gewichtsverlies na een tijdje,” verklaart de voedingsdeskundige. “Je moet je lichaam opnieuw verrassen. Verander eens van eetpatroon, en wissel eens af met andere gezonde voedingsmiddelen. Ook een nieuwe sport uitproberen kan efficiënt zijn.”

Te weinig eten

Het klinkt totaal onlogisch, maar wanneer je te weinig eet kan je gewichtsverlies stoppen. Als je niet voldoende eet, vertraagt namelijk je metabolisme. Je lichaam bereidt zich dan voor op een lange tijd zonder eten, waardoor je stofwisseling minder hard gaan werken. Met gezond snacken krik je je metabolisme weer op. “Een snack van ongeveer 200 kcal tussendoor is ideaal daarvoor,” legt Gans uit. “Een handvol amandelen met een stuk fruit of wat yoghurt met granen zijn perfecte tussendoortjes.” Kleinere porties verspreid over de dag helpen je om die hardnekkige kilo’s te verliezen.

Te veel eten

Het klinkt nogal voor de hand liggend, maar de reden dat je niet verder afvalt kan ook zijn dat je te veel eet. Wie bijna haar streefgewicht heeft bereikt, zal wellicht de neiging hebben wat makkelijker om te gaan met haar voedingsvoornemens. Dat ene chocolaatje of gebak van die collega: voor je het weet heb je het weer binnen. “Als je in het begin een dieetdagboek hebt bijgehouden, en je hebt dat ondertussen opgegeven, is het slim om hier opnieuw mee te beginnen,” is het advies van Gans. “Al snel zal duidelijk worden dat je meer eet tussendoor dan je zelf beseft. Elke hap is belangrijk als je gewicht wil verliezen. Maar wie opnieuw de teugels strak houdt, zal al snel in staat zijn om ook die laatste kilo’s te doen verdwijnen.”

Beeld: iStock