Wat je moet eten als je ziek bent

rebecca_site

In het najaar worden we massaal om de week snotterig, ziek en verkouden. Toen afgelopen week de halve redactie ziek thuis was, werd het me duidelijk dat er weer iets in de lucht hangt. Maar wat kunnen we hier zelf aan doen? Ik zoek uit wat je nu eigenlijk moet eten als je ziek bent.

Door: Rebecca Hagens

Drinken, drinken, drinken

Grote kans dat je je nog niet goed genoeg voelt voor vast eten. Zorg er dan in elk geval voor dat je genoeg drinkt. Gemberbier en pepermunt- of gemberthee zijn goede keuzes bij maagklachten. Laat bij gemberbier wel eerst de koolzuur verdampen. Anders werk je het verzachtende effect van de gember weer tegen. Ren je de hele tijd op en neer naar de wc? Drink dan drankjes met veel elektrolyten. Dit zijn mineralen die je bijvoorbeeld vindt in sportdranken. Echte vruchtsappen, zoals bijvoorbeeld grapefruit- of appelsap, zitten vol calorieën en voedingstoffen die helpen tegen duizeligheid door weinig eten. Heb je een verstopte neus? Kies dan voor zoveel mogelijk warme drankjes, zoals thee. Nog een andere optie is groene thee, dit ondersteunt namelijk het immuunsysteem. Met een beetje honing ben je zo van die zere keel af.

Ei-verig blijven eten

Ondanks de weerzin om te eten, moet je toch aan de bak. Proteïnen zijn namelijk noodzakelijk om aan te sterken. Uiteraard hoef je geen biefstuk te gaan braden, je kunt proteïnen ook uit makkelijker verteerbare gerechten halen. Denk bijvoorbeeld aan yoghurt. Vol proteïnen en makkelijk weg te eten. Kun je iets meer eten aan? Kies dan voor eieren. Met een beetje roerei achter je kiezen, ben je er zo weer bovenop.

Eet je beter

Glutathion is een krachtige antioxidant die infecties bestrijdt. Helaas is goed meestal niet lekker en dat is ook hier het geval. Glutathion vind je namelijk in overvloed in groenten als broccoli en boerenkool. Maar als je dit echt niet weg krijgt, dan heb ik goed nieuws: watermeloen is ook een bron van glutathion.
Ga verder los met voedsel als vis, melk, aardappelen, spinazie en kalkoen. Deze producten zitten namelijk vol vitamine B6 en B12, die alle benodigde stoffen bevatten voor een snel herstel.

Kom maar op met die sinaasappels

Elke keer ik ziek word, ga ik gelijk een heleboel fruit eten omdat ik dan het gevoel heb sneller beter te worden. Maar dan ben je eigenlijk al te laat. Citrusvruchten gevuld met vitamine C helpen namelijk met de weerstand, maar maken je niet sneller beter. Toch is het wél verstandig die sinaasappels in te slaan: citrusvruchten zitten namelijk vol flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die de activiteit van het immuunsysteem verhogen. Op die manier ben je minder vatbaar voor nieuwe ziektekiemen als je herstellende bent. Als je het een beetje volhoudt, blijf je bij de volgende ziektegolf misschien ongeschonden. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

Beeld: iStock