Wat kilootjes kwijtraken? Eet afhankelijk van je levensfase

levensfase

Niets zo irritant als je weegschaal hetzelfde gewicht aan blijft geven terwijl je juist keer op keer ‘nee’ zegt tegen bitterballen of taart en ook nog eens regelmatig beweegt. Terwijl je voorheen met een paar weken ‘opletten’ zo weer tevreden was met je lijf. Hoe dat kan? Voedingsdeskundige Fiona Kirk heeft het antwoord!

Kirk, schrijfster van het boek Diet Secrets Uncovered, gelooft erin dat gewichtsverlies alles te maken heeft met de levensfase waarin je je bevindt. Je leeftijd, levensstijl, gezondheid en hoeveel je beweegt; bij iedereen hoort een ander eetpatroon. Binnen een maand(!) zou je al resultaat moeten zien, als je je aan het bijpassende – onderstaande – patroon houdt.

Kantoormedewerkers

De mens is geboren om te bewegen en dus niet om dag in, dag uit op onze kont op een bureaustoel te zitten. Voor kantoormedewerkers is het dus ook behoorlijk lastig wat kilootjes kwijt te raken, maar mogelijk is het zeker en wel zo:

  • Let op de koolhydraten. Brood, pasta, rijst: laat het voor wat het is en kies liever voor soep, groenten of salade tijdens je lunch.
  • Plan wat je eet. Misschien niet altijd mogelijk tijdens een drukke kantoordag, maar wanneer je een rijstwafel met pindakaas bij je hebt, is het minder verleidelijk een ongezonde koek te gaan halen bij het koffietentje op de hoek.

Vrijgezellen

Koken voor één persoon: je moet er maar zin in hebben. Veel alleenwonenden kiezen daarom gemakkelijker voor een afhaalmaaltijd of eten ’s avonds de koektrommel leeg. Er is toch niemand die het ziet! Zo kun je als single toch gezond door het leven:

  • Kies in ieder geval voor twee gevarieerde maaltijden per dag. Ga voor een stevig ontbijt en gezonde lunch, dan kun je voor het diner prima iets gemakkelijks eten.
  • Houd je gewoon echt niet van koken? Kies dan voor meerdere kleine maaltijden per dag, bestaande uit veel granen, fruit, groenten en gezonde vetten.

Vrouwen in de overgang

Je hormonen veranderen, je gedrag verandert, en (vaak) dus ook je gewicht. Hierom zul je ook je eetpatroon aan moeten passen en dít is waar je op moet letten:

  • Doe het rustig aan met granen. Pasta, rijst, brood: je kunt dit nog prima eten tijdens je ontbijt of lunche, maar laat ze tijdens het diner achterwege.  Je hebt er gewoon niet veel van nodig, behalve als je veel sport.
  • Houd je schildklier in de gaten. Deze werkt een stuk trager tijdens de overgang en heeft misschien wat hulp nodig om gezond te blijven. Dit doe je door onder andere sushi en sashimi te eten, en door af en toe een schep spirulina aan je smoothie toe te voegen.
  • Voeg Omega 3-vetten toe aan je eetpatroon. Noten, avocado’s en twee keer per week vis op tafel!

Sportfanaten

Hmpf… Ondanks dat je veel sport, is die sixpack nog steeds niet zichtbaar. Grote kans dat je niet goed of genoeg eet, terwijl voeding juist heel belangrijk is wanneer je je veel in de sportschool bevindt. De tips van Kirk luiden als volgt:

  • Vermijd sportdrankjes en energierepen. Producten die gefocust zijn op sport, zijn niet altijd wat ze lijken en bevatten vaak veel te veel suiker, waardoor je vet opslaat in plaats van het te verbranden. Het is slimmer om je after workout snack zelf te maken, zoals rijstwafels met pindakaas, vis of een groene smoothie.
  • Kies voor gezonde vetten. Hoe meer vetten, hoe meer energie je hebt om te verbruiken tijdens het sporten.
  • Wees voorzichtig met het toevoegen van proteïnes – behalve als je een toekomst ziet in bodybuilding natuurlijk. Er zit genoeg proteïne in alledaagse voeding.

Pasgetrouwden

Je bent net getrouwd en eet vaak samen met je kersverse man, want: gezellig. Maar hoe leuk het ook is om elke avond een uitgebreid diner te koken, het is minder goed voor je taille… Zo zorg je ervoor dat je in je trouwjurk blijft passen:

  • Bij een gezellig etentje hoort vaak ook een wijntje. Let daar vooral mee op, want als er iets is waardoor kilo’s blijven plakken, is het alcohol.
  • Let op je porties! Mannen hebben meer voeding nodig dan vrouwen. Je hoeft heus geen twee verschillende maaltijden te koken, maar schep minder aardappels/pasta/rijst op dan je vent en ga voor groenten.

Na je zwangerschap

Je bent net moeder geworden en je ziet je zwangerschapskilo’s liever vandaag verdwijnen dan morgen. Als kersverse moeder zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten:

  • Door de stress die het moederschap met zich meebrengt, is je cortisolniveau hoger dan normaal. Hierdoor is gewichtsverlies een stuk lastiger. Magnesium tempert de werking van cortisol en dus is het slim om brood, graanproducten, groenten, vlees en melkproducten aan je eetpatroon toe te voegen.
  • Eet vet om vet te verliezen. Hoewel in veel dieten vet wordt vermeden, is het juist een erg belangrijke voedingsstof, en helemaal als je borstvoeding geeft. Kies natuurlijk wel voor de gezonde vetten die bijvoorbeeld in avocado’s en noten zitten.
  • Stemmingswisselingen, ze zijn je vast niet vreemd. Zorg er daarom voor dat je regelmatig eet en tussendoor gezonde snacks neemt om je suikerspiegel op peil te houden je stemmingswisselingen in de kiem te smoren.

Werknemers met wisselende tijden

Als je een baan hebt met flexibele werktijden, zoals middag- en nachtdiensten, is het lastig je altijd aan je gezonde eetpatroon te houden. Hoe je dit toch doet met een aangepast ritme? Zo!

  • Zorg voor een proteïnerijke maaltijd, zo’n drie á vier uur voordat je gaat slapen. Je nachtrust is namelijk gedeeltelijk afhankelijk van wat je naar binnen stopt. Kies voor eieren, bruine rijst, kip, vis, kaas, bonen en linzen voor een fijn reisje naar dromenland.
  • Laat frisdrank voor wat het is. Onregelmatige werktijden gaan niet goed samen met een onregelmatige suikerspiegel, wat onder andere frisdrank met zich meebrengt.
  • Plan wat je eet. Denk niet: ‘ik haal wel iets onderweg’ want dat uit zich meestal in een ongezonde hap. Neem je maaltijd gewoon mee! Soep, noodles, rijst met groenten – er zijn gerechten zat die je prima mee kunt nemen, even op kunt warmen en dan nog heerlijk smaken.

Beeld: iStock