Zo vind je de perfecte hardloopschoenen

rebecca_siteVastbesloten om het jaar goed te beginnen, besluit ik mijn hardloopschoenen weer eens aan te trekken. Oeps, er blijken wel vijftien gaten in de zolen te zitten. Hoogste tijd dus voor een nieuw paar. Maar hoe vind ik de perfecte hardloopschoenen?

Door: Rebecca Hagens

Goede hardloopschoenen zijn heel belangrijk. Niet alleen kunnen verkeerde schoenen blessures veroorzaken, het heeft ook invloed op je motivatie om te blijven lopen. Want als je schoenen niet lekker zitten, ga je niet snel wéér een keer rennen. En dan wordt de kans dat je het voor februari alweer hebt opgegeven wel erg groot.

Schokkend!

Om te beginnen is het belangrijk om uit te zoeken op welke manier je voet naar binnen draait tijdens het hardlopen. Dit heet pronatie en maakt deel uit van de beweging die je onderbeen maakt om de schok van het neerkomen op te vangen. Er zijn drie vormen pronatie:
Neutrale pronatie: Bij neutrale pronatie land je tijdens het rennen netjes op de bal van je voet. In dit geval kun je de meeste hardloopschoenen aan, maar er zijn er ook schoenen speciaal voor neutrale pronatie te koop.
Overpronatie: Overpronatie treedt op als je je voet te veel kantelt. Hierdoor vangt de binnenkant van de voet de schok op. Je kunt dan het beste kiezen voor schoenen met extra support of een gestructureerde demping.
Onderpronatie: Bij onderpronatie wordt de loopbeweging opgevangen door de buitenkant van de voet. De schok schiet dan volledig door naar het onderbeen, waardoor je meer kans hebt op overbelastingblessures. Je hebt dan schoenen nodig met extra veel demping.

Wil je weten welke vorm pronatie jij hebt? Kijk eens aan welke kant de zool van je oude hardloopschoenen het meest is versleten. Of doe een looptest in een sport- of hardloopwinkel.

De perfecte pasvorm

Laten we kijken wat per voetdeel nu echt belangrijk is voor een hardloopschoen.
Bovenkant: De schoen moet precies passen en stevig aanvoelen rondom de voet. Als je druk voelt, heb je een groter paar nodig.
Voorvoet: Je moet je voet naar beide kanten kunnen bewegen, zonder dat je over de rand van de binnenzool gaat. Probeer altijd een halve centimeter speling te houden bij het breedste deel van de voet.
Hiel: De hiel moet precies in de schoen passen, maar niet muurvast zitten. Er moet lichte beweging mogelijk zijn, maar zonder dat de hiel gaat slippen.
Tenen: Controleer altijd even of de tenen nog kunnen wiebelen. Op die manier voorkom je problemen met je voorvoeten.
Achterkant: Tijdens het rennen zwellen de voeten op. Duw bij het passen daarom je voet helemaal tegen de voorkant van de schoen en controleer of er nog een duim tussen de voet en de hiel van de schoen past.
Onderkant: De buigzaamheid van de zool wordt vaak vergeten, maar is heel belangrijk om blessures te voorkomen. Hou de hiel vast en druk de voorkant van de zool tegen de grond. Controleer dan of het buigpunt van de zool overeenkomt met het buigpunt van de voet. Een verkeerd buigpunt kan zorgen voor pijn aan de voetboog of een ontsteking van de peesplaat. Een te stugge zool kan problemen met de kuiten of achillespees veroorzaken.

Tips & tricks

Nog wat laatste tips om je op weg te helpen:

  • Ga pas aan het eind van de middag op jacht naar hardloopschoenen. Je voeten zijn dan iets meer opgezet en op die manier voorkom je te krappe schoenen.
  • Beoordeel de schoen altijd staand en niet zittend. Staand schuift de voet namelijk enkele centimeters naar voren.
    Ren jij altijd met hardloopsokken? Draag die dan ook bij het passen.
  • Pas altijd beide schoenen.
  • Is er te weinig ruimte in de winkel om een rondje te rennen? Test de schoenen dan buiten.
  • Test altijd meerdere schoenen. Op die manier kun je pas echt goed vergelijken.
Beeld: iStock