Zo zorg je dat je sneller lang haar hebt

lang haar

Je haar eraf is zo gepiept, maar langere lokken kosten best wel wat inspanning. Geen paniek! Wij hebben een stappenplan voor je opgesteld om een tikkie sneller uit te groeien tot Rapunzel.

Stap 1: Altijd blijven knippen

Dat je haar sneller zou groeien als je het regelmatig bijpunt, is een fabeltje. Toch is een knipbeurt eens in de 6 tot 8 weken wel aan te raden, want lang prinsessenhaar stelt natuurlijk niks voor als de helft dood en gespleten is. Wil je het aantal kappersbezoeken écht tot een minimum beperken, want: niks pijnlijker dan de schaar te moeten zetten in lokken waar je zo lang voor hebt gespaard, laat dan in elk geval eens in de 3 tot 4 maanden ongeveer 1,3 centimeter afknippen. Blijf dus met regelmaat naar de kapper gaan. Je haar groeit 0,3 tot 0,4 millimeter per dag, dus het zit er zo weer aan.

Stap 2: Care & repair

Een goede verzorgingsroutine is een gouden ticket naar lang en gezond haar. Was het met een verzorgende shampoo en conditioner en gebruik twee keer per week een masker. Let op de ingrediënten biotine, pyrithionzink en aminozuren in shampoos en conditioners, want deze zijn bevorderlijk voor het haargroeiproces.

Stap 3: Hot = not

Wij houden van warm, maar ons haar helaas niet. Zon, een hete douche, kleurproducten en uren stijl- en krultangwerk zorgen dan wel voor een tiptop gestylde coupe, maar op de lange termijn beschadigt hitte je haar. Het negatieve effect zit ’m vooral in het uitdrogen van je lokken, dat leidt tot grauwe, futloze en frizzy strengen.

Stap 4: Meet wat je eet

Omdat haar voor een groot deel uit proteïnen bestaat, zou je meer proteïnen kunnen eten als je het wilt laten groeien. Die zijn trouwens ook goed voor de rest van je lichaam. Je kunt er zelfs door afvallen, want proteïnen geven eerder een verzadigd gevoel dan vetten en koolhydraten. Waar dit magische goedje in zit? Onder andere eieren, vis, kip, noten, zaden en Griekse yoghurt zitten er vol mee. Spinazie bevat zowel vitamine B, E en ijzer als proteïnen, dus daarmee geef je je haar pas echt een opkikker. Daarnaast kun je als supplement proteïnepoeder toevoegen aan je dieet.
Wat je vooral moet laten? Suiker en cafeïne. De twee dingen waar we het meest naar kunnen hunkeren, zijn samen met alcohol funest voor je haar. De reden: ze breken collageen af, een belangrijk onderdeel van je huid en haar.

Stap 5. Maak het af

Wil je je haar écht verwennen, dan zijn een goede shampoo en conditioner slechts de basis. Deze fijne extraatjes brengen je een stap dichter bij gezonde lange manen.

Meer tips en weetjes lezen? Koop VIVA 18! Online bestellen kan hier.

Beeld: Getty Images

 

 

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.