Eerlijke borstvoedingscampagne gecensureerd: tepels mogen niet in beeld

borstvoedingscampagne

Als je denkt aan een borstvoeding, dan zie je een moeder voor je die badend in zonlicht sereen naar haar baby kijkt die gelukzalig aan haar borst ligt. Iedere moeder weet dat de realiteit vaak een stuk minder harmonieus dan dat is. 

Het babymerk Tommee Tippee vindt het hoog tijd korte metten te maken met dat onrealistische beeld. Ze lanceerden een commercial waarin moeders van alle soorten en maten te zien zijn. Grote borsten, geen borsten, ongelijke borsten, borsten met kolfapparaten: de hele santenkraam komt voorbij. En dat is behoorlijk verfrissend in een maatschappij waar een vrouwentepel soms nog steeds wordt beschouwd als iets wat niet gezien mag worden.

De video:

Adult content

Dat is dan ook – o ironie – precies wat met de commercial van het merk gebeurde. Steker nog: Facebook weigerde de gecensureerde versie zonder tepels in beeld te brengen en bestempelde de uiting als ‘adult content’. Daarmee houdt het bedrijf het mysterie en de taboes rondom borstvoeding moedwillig in stand. En dat terwijl zoveel moeders snakken naar eerlijke beelden en verhalen omtrent borstvoeding.

Gebarsten tepels

Vroedvrouw Cath Curtin schreef meerdere boeken voor moeders en juicht de campagne hartelijk toe. Sterker nog: van haar had het nog wel een tandje rauwer gemogen. ‘Er mag nog een video waarin we dingen zien waar van mensen van schrikken: gebarsten en bloedende tepels, ontstoken borstklieren, stuwing, huilende vrouwen omdat ze gedeprimeerd en angstig zijn of weinig melktoevoer hebben. Voor mij is deze video pas deel één… maar er is nog een nodig. Er valt nog zoveel te leren.’

Dan is het wel te hopen dat ook de types die denken dat borstvoeding altijd een vredige moeder-kindactiviteit is tot inkeer komen en de waarheid kunnen handelen. Dat is immers wel het minste wat je voor nieuwbakken moeders kunt doen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Mama Mia | Beeld: Getty
VIVA's Susan wilde ooit Carrie Bradshaw worden, maar heeft nog steeds geen New Yorks brownstone-appartement, geen Manolo Blahniks en geen walk-in closet. Wél een huis in hartje Utrecht en vriendinnen die altijd ruzie maken over wie Miranda, Charlotte, Samantha of Carrie is. Houdt enorm van mensen die zichzelf niet te serieus nemen en nadrukkelijk níet van mannen die salsa dansen. Volg haar op IG via @susandalstra.