Sporten met een bolle buik

Veel zwangere vrouwen denken dat sporten tijdens de zwangerschap taboe is, maar dat klopt niet. Sporten is altijd goed, ook tijdens je zwangerschap. Juist in deze periode heeft je lichaam beweging nodig!

Als je zwanger bent doen zich allerlei veranderingen voor in je spieren, gewrichten en botten. Je lichaam wordt slapper waardoor de kans op verstuiken of overbelasting toeneemt. Door je groeiende bolle buik verschuift het zwaartepunt van je lichaam en moet je ook je evenwichtsgevoel veranderen door je houding wat bij te stellen. Het is dus goed om je lichaam hierop te trainen, maaaaar… Take it easy!

Een slanke baby

Het blijkt dat moeders met overgewicht vaker een grotere baby krijgen en vrouwen die veel bewegen tijdens de zwangerschap een lichtere baby krijgen. Verder zorgt sporten tijdens de zwangerschap ervoor dat:

– De zwangerschap als positiever en gezonder ervaren wordt.
– De moeder de bevalling makkelijker doorstaat.
– De kans op een keizersnee beperkt wordt.
– De moeder na de zwangerschap makkelijker terugkomt op het oude gewicht.
– Het schijnt zelfs dat sporten minder snel tot zwangerschapsstriemen leidt.

Als je altijd al hebt gesport kun je daar dus als je zwanger bent gewoon mee doorgaan, maar doe dit niet té fanatiek. Je kunt er vanuit gaan dat je baby veilig in je buik zit, maar hou wel deze stelregel in je achterhoofd: je kunt als je zwanger bent alles doen wat je normaal gesproken ook doet, zolang je je er goed bij voelt. Luister dus goed naar je lichaam

Fietsen, wandelen en zwemmen kun je tot de laatste dag van je zwangerschap blijven doen. Veel zwangere vrouwen vinden het erg leuk om te zwemmen. Met zwemmen kan je bewegen zonder snel iets te forceren of een blessure op te lopen. Het water geeft je ook het gevoel van gewichtloosheid!

Helaas kan je niet elke sport blijven beoefenen als je zwanger bent. Diepzeeduiken is bijvoorbeeld niet aan te raden, omdat drukverschillen schadelijk kunnen zijn voor je baby. Bergsporten zijn ook niet aan te raden, omdat je bij vanaf bepaalde hoogtes minder zuurstof binnen krijgt. Hetzelfde geld voor parachutespringen. Sporten met een grote kans op vallen kun je ook beter vermijden, zoals paardrijden en skiën. Uitdagingen als bungee jumpen zal je baby ook niet fijn vinden, maar dat spreekt voor zich.

Tip!

Tijdens je zwangerschap heb je ongeveer 300 calorieën per dag extra nodig. Als je een half uurtje gaat sporten verbrand je deze calorieën al snel. Het is dus belangrijk om genoeg te blijven eten en drinken.