Voedingsvragen mothers-to-be beantwoord

Voedingscentrum

Nieuwsgierige mothers-to-be opgelet! In het artikel over voeding en zwangerschap vroegen we jullie wat je nog graag zou willen weten over voeding voor jou en je baby. We maakten een selectie en voegden zelf ook nog wat interessante vragen toe. Lees hier de antwoorden!

Kun je met een baby in je buik wel vegetarisch zijn?
Ja. Ook als je geen vlees eet, kun je gezond zwanger zijn. Het is dan wel verstandig om extra goed op je voeding te letten zodat je genoeg van de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Want met een vegetarische leefstijl mis je een belangrijke bron van ijzer, eiwitten en B-vitamines. Zorg voor goede vleesvervangers die eiwit, ijzer en vitamine B1 of B12 bevatten, zoals peulvruchten, soja, eieren, noten en sommige kant-en-klaar vleesvervangers. Daarnaast zit ijzer o.a. in volkoren brood. Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer uit plantaardige producten beter wordt opgenomen. Eet daarom bij elke maaltijd groenten en fruit. Voldoende eiwitten kun je binnen krijgen door genoeg volkoren granen (zoals volkoren brood, zilvervliesrijst), zuivelproducten, en bovengenoemde vleesvervangers te eten. En B-vitamines zitten onder andere in melkproducten, kaas en eieren.

Hoeveel moet je drinken op een dag als je zwanger bent?
Als al dan niet zwangere vrouw is het verstandig om tussen de 1,5 en 2 liter te drinken op een dag.

Kan ik allergieën bij mijn kind voorkomen door een dieet te volgen tijdens mijn zwangerschap?
Nee. Er zijn geen aanwijzingen dat het zinvol is om tijdens de zwangerschap een dieet te volgen om allergieën bij je baby te voorkomen. Wel kun je een aantal maatregelen nemen om de kans te verkleinen. Namelijk door niet te roken tijdens de zwangerschap en na de geboorte borstvoeding te geven, bij voorkeur voor zes maanden.

Mag je wel of geen cervelaatworst eten als je zwanger bent?
Cervelaatworst staat in de tabel van het Voedingscentrum bij vleeswaren die je beter kunt mijden tijdens je zwangerschap. Rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren (zoals filet americain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami en cervelaat) kunnen de parasiet Toxoplasmose gondii bevatten. Deze parasiet kan de ziekte toxoplasmose veroorzaken. Dit kan een risico vormen voor je ongeboren kindje. Daarom adviseert het Voedingscentrum deze vleeswaren niet te eten. Je kunt deze vleeswaren wél eten tijdens de zwangerschap als je ze goed verhit of invriest voor minimaal 2 dagen bij -12℃ De parasiet overleeft namelijk niet bij extreme temperaturen.

Mag je kaneel tijdens de zwangerschap? En hoe zit het met andere kruiden?
Sommige kruiden bevatten stoffen die in grote hoeveelheden mogelijk schadelijk kunnen zijn voor je baby. Dit zijn venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel. Gebruik deze producten dus met mate. Normaal keukengebruik kan geen kwaad.

Hoe kan het dat ik tijdens mijn zwangerschap trek heb in andere dingen dan toen ik nog niet zwanger was?
Er verandert tijdens je zwangerschap heel veel in je lichaam. Door zwangerschapshormonen kan het goed zijn dat je in bepaald eten juist veel zin hebt, en in andere voedingsmiddelen juist helemaal niet. Helemaal niet erg! Zolang je maar gevarieerd blijft eten volgens de Schijf van Vijf. En probeer niet toe te geven aan eetbuien, zoals veel zoete of zoute tussendoortjes.

Hoe moet je je eitje koken als je zwanger bent?
In rauwe eieren kan Salmonella zitten. Hier kun je flink ziek van worden. Kook je eitje daarom hard.

GezondGroeien

Stond je vraag niet tussen de bovenstaande vragen of ben je toch nog benieuwd naar meer informatie over voeding voor jou en je baby? Neem dan eens een kijkje op de website van het Voedingscentrum of download de GezondGroeien app.

Small: chupacabra / 123RF Stockfoto