Waarom je als moeder dikker wordt, en wat je eraan kunt doen

moeder dikker

Hoe vastberaden je ook was dat je je zwangerschapskilo’s er binnen no time af zou trainen, die laatste kilootjes gaan er met geen mogelijkheid van af. Hoe dan?!  Zes redenen waarom je nu dikker bent, én wat je te doen staat om weer net zo slank te worden als voordat je jezelf moeder mocht noemen.

Slaaptekort

Je slaapt minder vast, wordt vaker middenin de nacht wakker gemaakt en door de vroege wekker – je kind moet immers ook aangekleed worden –  heb je meer energiedips en trek in van alles en nog wat. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en je cravings te onderdrukken. Door ervoor te zorgen dat je proteïne (vis, vlees, eieren), koolhydraten (fruit, groenten, bonen, volkoren) en vetten (noten, zaden, avocado, olijven) op verschillende momenten van de dag binnenkrijgt, zal je minder snel de neiging hebben om te gaan snaaien en aan de Dora-koekjes van je kleine te beginnen.

Maaltijd gemist

Op de één of andere manier is de ophaaltijd van de crèche/beginnen sportclubs altijd met hun lessen/moet je je kind ophalen van een partijtje wanneer je eigenlijk je maaltijd zou nuttigen. Door de zorg van je kind mis je dus regelmatig een maaltijd, gevolg: je grijpt naar ongezonde snacks. Zorg er daarom voor dat je altijd iets gezonds te eten hebt voor onderweg. Een volkoren sandwich met kipfilet, Griekse yoghurt met fruit of rauwe groenten, dit kun je allemaal prima meenemen in de auto.

Wijn als beloning

Je hebt van die dagen waarop het gewoon echt niet gaat hoe jij wilt. Dan is een glas wijn op de bank welverdiend, toch? Zeker, maar pas op dat je dat welverdiende glas niet elke avond nuttigt. Beperk je alcoholinname tot twee avonden in de week én let erop wat je die avond eet. Doordat alcohol je spijsvertering in de war schopt, kan je voedsel makkelijker worden opgeslagen als vet.

‘Ik lust het niet’

Helaas: je kind vindt niet álles lekker wat jij voorschotelt. Op zich niet erg, totdat je een paar keer week zijn/haar bord leeg eet want: zonde om weg te gooien. Is het ook, maar waarom nu opeten als het de dag erna ook prima als lunch kan dienen? Als je kind oud genoeg is kun je hem/haar ook laten meedenken over het menu, zodat je sowieso geen kliekjes hebt.

Boodschappen doen

Je kinderen meenemen naar de supermarkt betekent een boodschappenkar vol koekjes met tekenfilmfiguurtjes en chips in de vorm van beren. En aangezien je kinderen bij thuiskomst van de helft alweer vergeten zijn dat ze het in het karretje hebben gestopt, kun je beter proberen de kinderlijke lekkernijen stiekem achter te laten in de supermarkt, voordat je ze zelf in je mond staat te proppen. Want geef maar toe: of die chips nou in de vorm van een beertje is of niet, smaken doet ‘ie toch wel.

Speeltuin als sportschool

Leuk en aardig dat je je kind support langs de lijn/bij het zwembad/in de gymzaal, maar wanneer was de laatste keer dat je zelf aan het zweten was? Logisch dat je niet altijd evenveel zin en tijd hebt voor de sportschool, maar er zijn ook creatieve manieren om te sporten! Vergezel je kroost op de trampoline, doe squats tijdens het duwen van de schommel, loop hard achter de kinderwagen en doe tricep dips op je eetkamerstoelen.

Beeld: iStock