Zwanger: welke sporten kunnen wel en welke niet?

Elke zondag zetten we een populair topic voor en door moeders van het VIVA-forum in de schijnwerpers. Deze week: Bewegen en sporten tijdens je zwangerschap. Deel je mening in het topic of ga naar de pijler ‘Kinderen’ of ‘Zwanger’.

Sporten tijdens je zwangerschap verbetert je uithoudingsvermogen en na je bevalling zal je er plezier aan beleven omdat je sneller weer in vorm bent. Maar niet alleen jijzelf, ook je baby’tje zal er baat bij hebben wanneer jij regelmatig beweegt. Toch gaat het niet altijd even makkelijk. Soms ben je te vermoeid of zit je buik enorm in de weg.

Forummer ‘Eslie24’ vraagt zich daarom af welke sport je het beste tijdens je zwangerschap kan uitvoeren en vraagt andere VIVA-forummers om advies.

 

Pinda2018: ‘Toen ik mijn eerste zwangerschap ontdekte nam ik me voor om lekker te blijven sporten. Helaas is dit totaal niet gelukt: ik was erg misselijk en tijdens een inspanning nam dit nog meer toe. Om toch in beweging te blijven heb ik tijdens mijn zwangerschap wandelingen gemaakt.’

Miek_: ‘Vanwege de vermoeidheid en misselijkheid ben ik in het begin van mijn zwangerschap overgestapt van zes keer per week naar drie keer per week sporten. Toen het bewegen in het midden van mijn zwangerschap steeds zwaarder werd, sportte ik nog maar een tot twee keer per week. Omdat ik fysiek vrij zware sporten deed, ging het vanaf week 36 echt niet meer. Zwangerschapsyoga heb ik een keer gedaan, maar dat was het niet voor mij. Het voelde meer als een pufclubje dan sporten.’

Siska74: ‘Door problemen met mijn bekken ben ik vanaf week 16 gestopt met sporten. Wel heb ik tot week 36 gezwommen.’

Mama30037: ‘Sporten? De eerste weken was ik alleen maar moe. Ik zou gewoon goed naar je lichaam luisteren. Je voelt zelf wat wel en wat niet kan. Maar in beweging blijven is altijd goed.’

Vivachantal: ‘(Zwangerschaps)zwemmen, vond ik altijd erg fijn!’

Jayla2: ‘Ik deed voor de zwangerschap aan bootcamp en hardlopen. Alleen was ik hier de eerste drie maanden van mijn zwangerschap te moe voor. Daarom ben ik bij vier maanden zwangerschap gestart met Mom In Balance: een soort bootcamp voor zwangeren. Het is best fanatiek, maar iedere zwangere doet mee op haar eigen niveau.’

Livingontheedge: ‘Ik doe altijd al aan hardlopen en aan yoga, maar vanaf week vijf was ik erg misselijk en moe. Met hardlopen ben ik toen gestopt en zelfs yoga vond ik vermoeiend. Toch ben ik met yoga door blijven gaan maar sloeg ik de buikspieroefeningen over. Ook gaf mijn lerares aan wanneer ik wat rustiger aan moest doen. Nu ben ik overgestapt naar zwangerschapsyoga, heerlijk.’

Lees ook:

Tips tegen babykriebels: hoe kom je er vanaf?
Angst voor de bevalling: ‘Jij met je naaldenfobie gaat er een kind uit willen persen?’
Je kind bij jou in bed laten slapen: doen of niet?
Als je niet op een roze wolk zit tijdens je zwangerschap: is dat erg?
Ergernissen tijdens het kraambezoek: ‘Mijn schoonmoeder verwachtte dat ik mijn drie dagen oude baby wakker zou maken’
Zijn we banger voor de bevalling dan vroeger?
Welke woorden zei jouw kindje als eerst?
Wanneer ben je nou écht klaar voor het krijgen van een baby?
Tandenpoetsen bij kind
Ongewenst zwanger en te laat voor abortus: wat te doen?
Een weekend alleen met je pasgeboren baby: ‘Stel ik me aan?’

Wil je niets meer missen van VIVA Mama? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale aanbieding: 4 nummers voor maar € 9,95 of 8 nummers voor € 19,95.

Beeld iStock