Zwanger: wat mag je eten en wat niet?

Voedingscentrum

Raak je regelmatig in de war over wat je wel of niet mag eten tijdens je zwangerschap? VIVA zette samen met het Voedingscentrum een paar feiten en fabels voor je op een rijtje.

Tijdens je zwangerschap mag je…

… geen rauw vlees zoals tartaar, carpaccio en halfdoorbakken biefstuk eten.
Feit. In rauw vlees kan namelijk de parasiet toxoplasma gondii zitten. Deze parasiet is voor volwassenen ongevaarlijk. Als je ermee besmet raakt, voel je je hooguit wat grieperig, maar tijdens je zwangerschap kan het ernstigere gevolgen hebben. Je kunt trouwens wél tartaar of biefstuk eten als het vlees goed doorbakken is of ingevroren is geweest voor minimaal twee dagen bij -12°C. De parasiet wordt dan namelijk gedood.

… geen drop eten.
Fabel. Een grote hoeveelheid drop is schadelijk, want in drop zit glycyrrhizine, een bestanddeel van zoethoutwortelextract. Door glycyrrhizine kun je vocht vasthouden en kan je bloeddruk hoger worden wat voor zwangere vrouwen gevaarlijk kan zijn. Gelukkig kunnen een paar dropjes per dag geen kwaad.

… niet meer dan één cafeïne rijk drankje (een kopje koffie of een energiedrankje) per dag drinken.
Feit. Te veel cafeïne is slecht voor je kind. Thee, frisdrank en chocolade bevatten ook cafeïne, maar minder dan koffie of energiedrank.

… geen melk uit de supermarkt drinken.
Fabel. Je mag alleen geen rauwe melk (dus rechtstreeks van de koe) binnenkrijgen via bijvoorbeeld zachte kazen. Als een kaas gemaakt is van rauwe melk, dan staat dat altijd op de verpakking (in het Frans: au lait cru). In zulke kazen kan de bacterie listeria monocytogenes zitten en dit kan slecht zijn voor je ongeboren kindje. Melk uit de supermarkt mag je overigens wel gewoon drinken, want dit is gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Ook kun je harde kazen gewoon eten.

… twee keer per week vis eten.
Feit. Vis eten is erg goed voor jou en je baby. Het zorgt voor een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van je kind en het beschermt jou tegen hart- en vaatziekten. Eet daarom twee keer per week vis, waarvan minimaal één keer vette vis.

… geen leversmeerworst of leverpaté eten.
Fabel. Je mag maximaal één boterham op een dag besmeren met leversmeerworst of leverpaté. Hierin zit namelijk veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Daarom is het belangrijk deze producten niet te veel te eten. Af en toe een boterham met leversmeerworst of leverpaté kan wel, maar dan wel maximaal een boterham op een dag.

… veel groenten en fruit eten.
Feit. Veel groenten en fruit eten is altijd goed en al helemaal tijdens je zwangerschap. Het zorgt voor een goede ontwikkeling van je baby. Eet dus twee ons groenten en twee stuks fruit per dag.

… voldoende vlees of vleesvervangers eten.
Feit. Vooral rund- en lamsvlees zijn goed om te eten als je zwanger bent. Hierin zit namelijk veel ijzer en dit heb je als zwangere vrouw hard nodig. Eet je geen vlees of vind je het niet lekker? Neem dan vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 of eieren, noten of tofu.

GezondGroeien

Heb je nog meer vragen over eten met betrekking tot je kleintje? Neem dan eens een kijkje op de website van het Voedingscentrum of download de GezondGroeien app.

Persoonlijk antwoord

Wat zou jij nog graag willen weten over voeding voor jou en je baby? Laat het hieronder weten en misschien krijg je binnenkort op VIVA.nl een persoonlijk antwoord op je vraag.

Beeld: bialasiewicz / 123RF Stockfoto