Met deze 7 tips van de diëtiste verandert jouw eetpatroon voorgoed

2021 is alweer even op weg. Hoe gaat het met jouw goede voornemens? Volgens diëtiste Valerie kun je jouw goede voornemens beter veranderen in goede gewoontes. Eetgewoontes in dit geval. Zeven tips die je daar bij gaan helpen.

VIVA en WW

 1. Denk in de lange termijn

Als je echt toe wilt naar een gezonder eetpatroon, kies dan voor de holistische benadering. Dat betekent vooral dat je lief bent voor jezelf en naar het totaalplaatje kijkt. Dus niet alleen focussen op gezond eten en afvallen, maar ook aandacht besteden aan je nachtrust, hoeveel je beweegt en je mindset.

 2. Zoek die balans!

Met balans bedoelt Valerie in dit geval de balans tussen vetten, eiwitten en koolhydraten. Dat is een belangrijke. Binnen een verantwoorde levensstijl vormen groenten en fruit de basis, bij voorkeur aangevuld met producten met een hoge voedingswaarde en een hoog verzadigingsgehalte. De ZeroPoint™ voedingsmiddelen van WW (Weight Watchers heruitgevonden) geven een goede indicatie.

 3. Eet een beetje mindful

Het is soms verleidelijk om in de waan van de dag even snel wat ongezonds naar binnen te proppen. Doe je lijf (en jezelf) een plezier en neem de tijd voor het klaarmaken en eten van je maaltijd. Koken kan heel ontspannen zijn. En tuurlijk, je hebt het druk. Daarom tipt Valerie vooruit koken. Maak eens per week een grote hoeveelheid die je in porties invriest. Een koelkast vol gezonde producten gaat je ook helpen.

4. Eerste hulp bij trek

Zorg dat je altijd een gezonde snack bij de hand hebt om de acute trek mee te stillen. Zo voorkom je dat je je aan ongezonde, calorierijke snacks vergrijpt. Fruit en snoepgroenten mogen altijd, maar in de webshop van WW vind je ook zoete en hartige tussendoortjes die prima passen binnen een gezond eetpatroon.

5. Blijf genieten!

Gezond eten en genieten gaan heel goed samen, dat neem je hopelijk van ons aan. Hoe meer je de smaak te pakken krijgt, hoe meer je gezonde dingen gaat waarderen (en de ongezonde je gaan tegenstaan) en hoe meer je ervan geniet. Maak er iets moois van op je bord en geniet van alle smaken en kleuren.

6. Lekker bewegen

Ga op zoek naar een vorm van bewegen waar je echt plezier in hebt. Probeer bijvoorbeeld de workoutvideo’s van FitOn of van WW Beweegcoach & voormalig professioneel tennisspeelster Sabine Appelmans. Die kun je allemaal vanuit huis doen. Schiet sporten er vaak bij in, probeer dan wat meer te bewegen in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld door vaker de fiets en de benenwagen te pakken of een keer extra de trap op en neer te lopen.

7. Herhalen, herhalen, herhalen

Nieuwe gewoontes ontstaan niet vanzelf. Iets wordt pas een gewoonte als je het blijft herhalen. Op een gegeven moment worden die gezonde keuzes onderdeel van jou en jouw leven.

WW gelooft in een gezonde levensstijl waar je de rest van je leven mee door kan. Met WW kun je in principe alles blijven eten, zolang het maar in de juiste verhoudingen is. Belangrijk is dat je porties niet de pan uit rijzen en je voldoende varieert. Een keer een wijntje, pizza of vette hap kan dan echt geen kwaad. Inspiratie opdoen? Kijk eens tussen de meer dan 4000 recepten van onder andere Miljuschka en WW Topchef Anne-Sophie Breysem. Of probeer de mindset video’s van Dominique Monami, voormalig Olympisch tennisster en WW Mindset Coach.