De carrièreswitch van Bianca: ‘Onder anderen Eva Jinek en Sacha de Boer dragen mijn Linja’s’

Een levensbedreigende bacterie leerde voormalig consultant Bianca Blom (35) haar hart te volgen. Nu ontwerpt ze comfortabele pumps voor haar merk Linja.

Tekst Eve Tomaszewski | Beeld Neeltje de Vries

Baan: ‘Eigenaresse van Linja’
Salaris voor en na crossover: ‘Eerst bovenmodaal en nu ongeveer de helft. En alles wat ik verdien, gaat terug in mijn bedrijf.’

Veilige keuze

‘Op een dag vroeg ik me af wat ik zou doen als ik twintig miljoen in de loterij zou winnen en alles kon doen wat ik maar zou willen. Daar kwam ‘iets met schoenen’ uit. Ik was al vrij jong gek op schoenen en liep altijd op hakken. Toch koos ik voor een studie bedrijfseconomie, dat voelde als een veilige keuze. Ik was goed in wiskunde en economie en de baangarantie was hoog. Tijdens mijn studie werd ik ernstig ziek. Ik was 23, had altijd gezond geleefd en opeens lag ik in het ziekenhuis te vechten voor mijn leven. Een streptokokbacterie veroorzaakte bloedvergiftiging en schakelde mijn organen uit. Maar weinig mensen kunnen dat navertellen. Ik heb vier dagen in een kunstmatige coma gelegen, een week op de intensive care en daarna nog twee weken in het ziekenhuis. Na vier maanden revalideren en door mijn ouders te zijn verzorgd, kon ik terugverhuizen naar Amsterdam.’

Eyeopener

‘Tijdens mijn revalidatie moest ik opnieuw leren zitten, staan, lopen. Ik realiseerde me maar al te goed dat ik maar één leven heb en dat ik daarin mijn hart wilde volgen. Alleen wist ik nog niet precies wat ik wilde. Na twee jaar als consultant bij een onlinemarketingbureau te hebben gewerkt, besloot ik dat het tijd was. Tijdens een beoordelingsgesprek zeiden de oprichters: ‘We zien jou wel ondernemer worden.’ Ik ben een cursus ambachtelijk schoenmaken gaan volgen en was stomverbaasd toen ik de constructie
zag. Al sinds jaar en dag worden hakken gemaakt op een manier die helemaal niet comfortabel is. Een eyeopener en iets waar ik op kon inspelen. Ik besloot een eigen schoenenlabel op te richten met tijdloze,
klassieke hakken die goed zitten.’

Veel opgeven

‘Uiteindelijk heeft het twee jaar geduurd voordat de schoen helemaal ontwikkeld was. Om ook echt een lijn te kunnen lanceren, was veel geld nodig. Ik heb geld van mijn familie geleend, een microfinanciering afgesloten en een crowdfundingsactie opgezet. Vaak genoeg zeiden mijn ouders: ‘Je werkt zo hard. Weet je zeker dat je ermee door wilt gaan?’ Maar ik vond en vind dit het leukst om te doen. Dat heb je ook nodig als je het wilt volhouden, want ik maak lange dagen en heb er veel voor moeten opgeven. Ik verdien minder, ga nauwelijks op vakantie en sociale gelegenheden moet ik vaak afzeggen.’

Positieve impact

‘Maar geld is niet mijn drijfveer, mijn missie is zo veel mogelijk vrouwen blij maken met hakken waarop ze tweemaal langer dan normaal kunnen rondlopen. Onder anderen Eva Jinek en Sacha de Boer dragen mijn Linja’s. In de toekomst wil ik verder uitbreiden en Linja in New York lanceren. Het allerbelangrijkst
voor mij is mijn hart blijven volgen en met mijn schoenen een positieve impact blijven maken op het leven van vrouwen. Het geeft mij heel veel voldoening als vrouwen stralen en zich krachtiger voelen wanneer ze mijn schoenen dragen.’

Ook toe aan een carrièreswitch? Kies dan de auto die daarbij past: de Renault Captur, een van de crossovers van Renault. Via Private Lease bereikbaarder dan ooit. Kijk op renault.nl/viva400

Dit artikel is afkomstig uit VIVA-36. VIVA400 is powered by Renault Captur.