Moet-gaan-lukken-tips voor een gezonder 2018

gezonder leven

Toen VIVA-hoofdredacteur Debby Gerritsen kilo’s aankwam nadat ze stopte met roken, gooide ze resoluut het roer om. Ze ging weer hardlopen. Ondanks een vervelende blessure heeft ze het afgelopen halfjaar veel geleerd. Ze deelt hier haar ultieme tips. Want wie weet zijn die eerste stappen ook voor jou het proberen waard!

VIVA samen met Menzis Samengezond

Hardlopen

  • Zoek eerst een leuke nieuwe hardloopoutfit uit. Nieuwe kleren doen wonderen voor je motivatie.
  • Prik een vast moment in de week om te gaan sporten en spreek van tevoren af met jezelf dat je mag stoppen wanneer je maar wilt.
  • Maak op spotify een playlist met je favoriete nummers die je kunt afspelen tijdens het lopen.
  • Ook handig: download een app waarmee je het sporten rustig opbouwt en bijhoudt hoe lekker je gaat.

‘Haal ik de Haagse halve marathon in maart niet? Geen man overboord. De weg ernaartoe is óók leuk’

Eten en drinken

  • Met een groentejuice uit mijn slowjuicer krijg ik met gemak de aanbevolen 250 gram groente per dag binnen. Mijn favoriet: een sapje met wortel, selderij, komkommer, gember, spinazie en rode biet.
  • Ik drink minder wijn en dat merk ik! In een glas Chenin blanc zitten 125 calorieën, dus je tikt tijdens een avondje met vriendinnen al snel een complete maaltijd weg.
  • Bijkomend voordeel: zo kan ik de brie, Comté en Roquefort net iets makkelijker weerstaan.
  • Voldoende water drinken betekent minder honger, dus heb ik tegenwoordig altijd een halve liter fles in mijn tas. Extra lekker met wat gember, citroen of appel erin.

Na een blessure

  • Een milde vorm van yoga kan helpen. Het houdt je fit én helpt de klacht te helen.
  • Voor de fanatiekelingen onder ons: gun je lichaam echt wat rust.
  • Let op je voeding (zie hierboven). Wie goed eet, heeft een veerkrachtiger lichaam.
  • Tot slot: zorg voor een knappe man in huis met stevige handen. Een massage stimuleert de doorbloeding en helpt de spieren ontspannen. Binnen de kortste keren ben jij weer blessurevrij!

Zelf ook de eerste stap proberen, maar heb je een steuntje in de rug nodig? Ontdek Menzis SamenGezond, het online gezondheidsprogramma met handige app, coach, tips en meer helpt om het zo makkelijk mogelijk te maken om die eerste stappen te zetten.