Deze heerlijke chocola wil jij absoluut niet delen

Al vanaf dat Kitty Smeeten kind is, is er vrijwel geen dag voorbij gegaan zonder dat ze geen chocola at. Tijd om kennis te maken met het gezicht achter het succesvolle chocolademerk Hands Off My Chocolate.

VIVA samen met Hands Off My Chocolate 

We all love chocolate, zo ook Kitty Smeeten. Deze moeder, echtgenote en levensmiddelentechnoloog heeft een grote passie: het op de markt brengen van super lekkere en innovatieve producten. Na een carrière in de marketing, sales en innovatie (en meer dan 120 nieuwe geïntroduceerde producten!) wilde ze een merk opbouwen dat er over 100 jaar nog is. En ja, als je dan toch je eigen bedrijf start, dan het liefst met een product waar jezelf helemaal gek op bent: chocola.

Kitty, vertel. Hoe is Hands Off My Chocolate ontstaan?

‘Samen met mijn collega Thomas de Groen ben ik Hands Off begonnen, na uitgebreid onderzoek. Het belangrijkste wat steeds naar boven kwam was dat mensen zeiden: “als ik ’s avonds op de bank zit dan moet iedereen wegwezen en ze moeten vooral van mijn chocola afblijven.” Daar kon ik me helemaal in vinden. Daarom is onze merknaam ook Hands Off My Chocolate en staat er op elk rondje mine! Nou op één rondje niet… daarop staat ‘yours’, maar met een kruis erdoor dus die hoef je ook niet te delen. Ook kwam naar voren dat veel chocolate lovers het belangrijk vinden dat de reep in gelijke stukjes te breken is en dat ie makkelijk in je mond past. Daarom hebben we de eerste rondjesreep ter wereld bedacht.’

Waar halen jullie je inspiratie voor de smaken vandaan?

‘Ik probeer zo min mogelijk naar andere chocoladebedrijven te kijken. Voor een jong merk als Hands Off is ’t heel belangrijk om juist iets nieuws toe te voegen. Daarom kijken we graag naar andere segmenten dan het chocoladesegment. Zo hebben we voor de Caramel Macchiato gekeken naar de grootste smaak bij Starbucks, voor de Chocolate Chip Cookie Dough hebben we inspiratie gehaald uit het ijssegment, en voor onze nieuwste variant de Red Velvet hebben we vooral gekeken naar wat er bij de hippe koffietentjes op de kaart staat. En met succes, want deze smaken zijn super populair!’

Wat maakt jullie chocola anders dan andere chocoladerepen?

‘Naast dat we het echt belangrijk vinden dat je af en toe voor jezelf kiest en keihard roept: HANDS OFF MY CHOCOLATE, introduceren we onze chocola pas als hij echt als allerbeste wordt beoordeeld. We gebruiken hele hoge kwaliteit Belgische bakkerschocolade en testen al onze producten naast de meest toonzettende vergelijkbare chocolades die te koop zijn. En of course zitten er in onze chocola alleen natuurlijke ingrediënten.’

Jullie steunen de Cocoa Horizons Foundation. Kun je hier wat meer over vertellen?

‘We vinden het belangrijk dat de boeren die onze cacao verbouwen een goed leven hebben. We steunen dan ook de Cocoa Horizons Foundation. Deze organisatie stimuleert de duurzame oogst van cacaobonen en helpt tegelijkertijd bij het verbeteren van de kwaliteit van het boerenleven en de cacaobonen. Door cacao van Cocoa Horizons te kopen, helpen we cacaoboeren in Ivoorkust, Ghana en Tanzania om bloeiende gemeenschappen te creëren. We betalen de boeren een premium prijs, zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en gemeenschappen.

Welke smaak is jouw favoriet?

‘Ik heb elke keer als we een nieuwe smaak ontwikkelen een nieuwe favoriet. Mijn eerste favoriet was de Milk Meets Dark, een lekker krachtige melk chocolade met minder suiker dan de gewone melkrepen. En nu… je raadt het al: de Red Velvet. Vaak wordt me gevraagd of ik nou nooit genoeg heb van chocola. Nou ik niet. Je kunt me er nog steeds voor wakker maken.’

Hands-Off doet het super goed. Wat zijn jullie toekomstplannen? Waar droom je van?

‘Op dit moment groeien we enorm hard. Inmiddels zijn we bij de meeste supermarktketens te koop, zoals Albert Heijn, Jumbo, Plus, Marqt, Dirk, Deka, Spar, Hoogvliet enzovoorts. Ook bij de benzinestations kun je ons vinden. Daarnaast zijn we ook gestart in het buitenland. In Amerika zijn we hard aan het groeien en ook in Moskou en Koeweit zijn we te koop. Dus ook op vakantie hoef je ons niet te missen. Als ik naar de toekomst kijk, wil ik echt een wereldwijd merk bouwen dat er over 100 jaar nog is. En daarbij vrouwen en mannen de power geven om meer voor zichzelf te durven kiezen. Dus roep het gewoon: HANDS OFF MY CHOCOLATE!’