Liesbeth Gouda over #ikbepaalzelf: ‘Dat ik nu alles zelf moet doen, is zo leerzaam’

Liesbeth Gouda (37) wil dé branding expert van Rotterdam worden. Alle keuzes die ze op werkgebied maakt, hebben daarmee te maken.

Tekst Kim Buitenhuis | Foto Wendy van Aal Fotografie

Grootste droom: ‘Dé branding expert van Rotterdam worden. Er zijn zo veel mooie ondernemers en bedrijven met een goed verhaal die ik graag verder zou helpen.’
Grootste misstap: ‘Ik ben ooit te eerlijk geweest, wat me mijn baan kostte. Eerlijkheid gaat voor mij boven alles, maar dit was toch niet zo handig.’
Grootste talent: ‘Het verbinden van mensen en creëren van nieuwe dingen. 
Vier van mijn vriendinnen kennen hun vriend door mij.’
Ongekend talent: ‘Op een bar mijn 
dansmoves tonen.’
Absoluut niet goed in: ‘Zingen. Ik vind het fantastisch, maar voor anderen is het een verschrikkelijk geluid.’
Ik vind mezelf rijk als: ‘ik kan doen wat ik wil doen met mijn gezin, vrienden en familie.’
Grootste idool: ‘Tony Hsieh, CEO van het online schoenen- en kledingbedrijf Zappos, dat service hoog in 
het vaandel heeft staan. Zijn boek Delivering happiness is fantastisch. En Ali B. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar ik vind het heel knap hoe hij zijn visie en talent voor coaching en verbinding toepast. Hij is zo authentiek.’
Droombaan vroeger: ‘Dierenarts, omdat ik veel van dieren hou. Dat arts-aspect had ik alleen niet zo goed uitgedacht.’
Droombaan nu: ‘Als branding expert zo veel mogelijk ondernemers helpen en voor hen van waarde zijn.’

Ik bepaal zelf…

‘…welke keuzes ik maak. Inmiddels gelukkig ook op werkgebied. Ik vind het helpen van mensen met hun branding geweldig, maar bij mijn vorige werkgevers had ik nooit volledige keuzevrijheid. Toen dat ook bij mijn laatste baan als programmamanager 
bij een reclamebureau het geval was, was dat was het zetje 
dat ik nodig had om voor mezelf te beginnen. Ik liep al een 
tijdje met dat idee rond, maar vond het belangrijk om eerst genoeg ervaring op te doen bij verschillende werkgevers. 
Bij grote bedrijven als Center Parcs en PostNL heb ik aan de adverteerderskant gewerkt, maar bij het reclamebureau zat ik aan de andere kant van de tafel om klanten te adviseren en offertes te maken. Nu doe ik dat ook allemaal, maar dan alleen. 
Bij het ondernemerschap komt natuurlijk ook veel risico en 
een hoop verantwoordelijkheid kijken, maar dat vind ik het allemaal waard.’

Moeilijke keuze

‘Al na een halfjaar mijn baan bij het reclamebureau opzeggen, vond ik heel lastig. Ik nam die baan aan met de intentie er langer te werken. En ook al bepaal ik graag zelf, het blijft moeilijk om mensen teleur te stellen. Daar kwam bij dat ik erachter kwam dat ik zwanger was toen ik er nog maar net werkte. Mijn vriend en ik waren super blij, alleen voelde ik me naar mijn nieuwe werkgever toe wel bezwaard. Gelukkig zijn we er samen op een goede manier uitgekomen, met de afspraak dat ik na mijn verlof niet meer terug hoefde te komen. Mijn bedrijf startte ik dus terwijl ik in verwachting was en we ook nog eens gingen verhuizen. Dat heb ik wel een beetje onderschat. Vooral omdat ik in die tijd veel rust nodig had en er ineens veel nieuwe dingen samenkwamen.’

Leerzaam moment

‘Ik heb nog nooit zó veel geleerd als in de afgelopen anderhalf jaar. Alleen al omdat je alles zelf moet doen. Er komt zo veel kijken bij het runnen van een eigen bedrijf. Ik bepaal niet alleen zelf mijn bedrijfsstrategie, maar ook welk inkomen ik wil hebben, hoe ik mijn financiën regel en welke verzekeringen ik nodig heb. Ondernemen is echt een vak apart. Daarom heb ik in het begin goed de tijd genomen om te onderzoeken hoe ik het wilde aanpakken. Ik heb een businesscoach ingehuurd en ben op retraite geweest in Malaga. Superleuk en heel waardevol. Een van de belangrijkste lessen die ik daar leerde is hoe ik me kwetsbaar opstel zonder te hoge eisen aan mezelf te stellen en bang te zijn voor wat anderen daarvan vinden.’

Meest trots op

‘Het stappenplan dat ik heb gemaakt op basis van de flamingo. Dat is ooit ontstaan door de Engelse uitspraak Be a flamingo in 
a flock of pigeons. Flamingo komt van het Latijnse woord flamma, oftewel vlam. Ik ga in zeven stappen op zoek naar de vlam van het bedrijf en zet een brandingstrategie voor de onderneming neer, waarmee het zich op de kaart kan zetten. Een van de bijzondere reacties van een klant: ‘Alles gaat veel moeitelozer door wat jij voor me hebt gedaan.’

Toekomst

‘Naast het helpen van ondernemers werk ik aan projecten voor grote bedrijven. Zo heb ik gewerkt aan de branding van Rotterdam. Een leuke opdracht, want ik heb veel liefde voor de stad. Verder ben ik van plan om een podcastserie te maken waarin ik inspirerende Rotterdamse ondernemers een podium geef.’

Ik bepaal zelf staat voor eigen keuzes maken. Je eigen leven leiden. Het heft in handen nemen. Je eigen pad kiezen. Het staat voor women empowerment. In deze rubriek geeft VIVA vrouwen een podium om hun verhaal te vertellen, zodat ze andere vrouwen kunnen inspireren en empoweren.
Ook meedoen? Deel je verhaal op social media onder #Ikbepaalzelf.

Dit artikel komt uit VIVA-26-2019. Dit nummer ligt op 26 juni in de winkel.