Zorgadviseur Kim: ‘Iedereen heeft recht op een second opinion’

We bellen allemaal wel eens met onze zorgverzekering. Maar wie zijn de mensen die ons dan helpen? Maak kennis met zorgadviseur Kim Vorspaget en met haar werkochtend aan de hand van 4 telefoongesprekken.

9.35 uur, bellen met Ralph

“Elke vraag over goede zorg die ik krijg, is anders. De eerste die ik spreek is Ralph, die hernia heeft, maar wekenlang moet wachten op zijn operatie. Of hij niet sneller geholpen kan worden. Ik zoek uit of deze meneer ergens geholpen kan worden. Via wachtlijstbemiddeling kan de verzekeraar zelf ook altijd nakijken waarvoor ze in aanmerking komen. Ik leg hem een aantal opties voor van specialisten die goed zijn in deze operatie. Ralph wil er even over nadenken en dat is natuurlijk prima. Ik heb hem in elk geval een beetje op weg kunnen helpen.”

10.20 uur, bellen met Lydie

“Ik bel Lydie terug die graag een second opinion wil over de borstkankerbehandeling die haar specialist voorstelt. ‘Vanuit de basisverzekering heeft iedereen recht op zo’n second opinion‘, leg ik haar uit. ‘Je hebt er wel een verwijzing van de huisarts voor nodig.’ Even later mail ik haar de namen van in borstkanker gespecialiseerde artsen.”

10.55 uur, bellen met John

“John gaat verhuizen en zoekt een andere huisarts. ‘Ik ga kijken welke huisarts in jouw nieuwe wijk nog patiënten aanneemt,’ zeg ik. Of de zorg van de huisartsen goed is, daar kan alleen helaas niks over zeggen. Daarvoor verwijs ik John door naar de Zorgkaart Nederland waarop reviews van mensen staan, superhandig om even te checken.”

11.40 uur, bellen met Marian

“Over mantelzorg krijg ik veel vragen, ook van jonge vrouwen. Zoals Marian, de dochter van een man met alzheimer. Zorgen voor haar vader naast haar fulltime baan is moeilijk. Ik breng haar in contact met een mantelzorgmakelaar van VGZ. Deze kan regeltaken overnemen, zoals een nieuwe indicatie regelen, de woning indien nodig laten aanpassen en zorgen voor dagopvang. Zo kan Marian de accu weer opladen. Ze is heel opgelucht en ik ben blij dat ik haar verder kon helpen. Zo, nu even koffie halen.”

VGZ logo